جمعه, خرداد 23, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

 پرویز فنی زاده : زندگی تئاتری‌ام را بیشتر از زندگی واقعی‌ام دوست دارم

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
6 اسفند 1401
در سینمای ایران
0
 پرویز فنی زاده : زندگی تئاتری‌ام را بیشتر از زندگی واقعی‌ام دوست دارم

امروز 5 اسفند، سالگرد درگذشت پرویز فنی‌زاده است؛ بازیگری که به واسطه بازی در «گاو»، «تنگسیر»، «گوزن‌ها»، «رگبار» و … و همچنین سریال «سلطان صاحبقران» و از همه مهمتر «دایی‌جان ناپلئون» به شهرت زیادی دست پیدا کرد.

به گزارش فیلم‌نیوز، پرویز فنی‌زاده 5 اسفند سال 1358، سه سال بعد از درخشش با نقش «مش‌قاسم» سریال «دایی‌جان ناپلئون» از دنیا رفت. درباره این سریال نقل‌قول‌های مختلفی از سایرین درباره‌اش شنیده‌ایم اما در باره زندگی، علایق و تفکراتش درباره تئاتر و سینما کمتر خوانده‌ایم. او سال 1355 در گفت وگویی با زنده یاد علیرضا وزل شمیرانی که در مجله «ستاره سینما» منتشر شد، نکات جالبی را درباره زندگی حرفه‌ای و شخصی خود بیان کرد که بخش‌هایی از این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید.

♦ در دوران مدرسه عاشق شدم ولی از بس زشت بودم طرف اصلا به من نگاه نمی‌کرد. برادرش عضو گروه تئاتر مدرسه بود، به همین دلیل عضو گروه شدم و یک نقش گرفتم. نقش هم این‌طور بود که باید کتک می‌خوردم. روز اجرا همه از جمله شخص مورد نظر به سالن آمدند و من اگر قرار بود زمین بخورم اتفاق را دوبرابر جلوه می‌دادم به این امید که دیده شوم. خب دیده شدم ولی نه از سوی دختری که عاشقش بودم، بلکه صحنه من را دید و بازیگر شدم.

♦ سینما را به سال 1345 با فیلم «خشت و آینه» ابراهیم گلستان آغاز کردم ولی نخستین نقش اولم، «رگبار» بود. سینما را از ابتدا دوست می‌داشتم ولی نه آنچنان که تئاتر را. چرا که تئاتر ضربان حیات من است و عشقی که اگر سودایی‌اش نخوانی، در هر حال خونی است که در رگ‌ باورها و پنداشت‌های هنریم جریان دارد.

پرویز فنی زاده و پروانه معصومی در نمایی از فیلم «رگبار» ساخته بهرام بیضایی

♦ قبول دارم که دست یافتن به شهرت در سینما خطر بزرگی دارد که همان بی‌اعتنا شدن به نفس کار است و در نتیجه سقوط ولی شکر خدا که بنده به قله شهرت نرسیده‌ام که وحشت از پرنگاه سقوطش داشته باشم.

♦ بعد از بازی در فیلم «رگبار» مدتی بیکار شدم و دلیلش اینکه حرفی زده بودم و مرکز تئاتر خوشش نیامده بود. گفته بودم در مرکز تئاتر در حال پوسیدنم که عار نیست و راست گفته بودم ولی خوشآیند نبود و به بیکاری انجامید.

♦ به چند کارگردان معتقدم که از این جمله‌اند: بیضایی، تقوایی، کیمیایی، حاتمی و امیر نادری. حاتمی قلمی زیبا دارد و کلامی جذاب. تقوایی با سینما عجین است و تصاویرش هریک به نهایی خود سینما هستند و بیضایی در طنز ژرف و سرشار مهارت دارد؛ طنزی که قابل تقلید نیست. کیمیایی در شناخت پسند و خواست مردم چنان بی‌همتاست که علیرغم دوری از ابتذال، فیلم‌هایش با توقیف تجاری نیز مواجه می‌شود و در زمینه شناخت و درک پسند و جذب مردم از دیگران موفق‌تر است. امیر نادری شناختی درونمایه‌ای و بنیادین دارد از مردم جنوب شهری که غنی است و سرشار.

«قربون هرچی خوشگله» به کارگردانی نظام فاطمی از جمله کارهای معدود زنده‌یاد فنی زاده در عرصه سینمای فارسی و تجاری است

♦ من اینگمار برگمان را بیشتر می‌پسندم و پترو جرمی را چرا که با آنها بهتر می‌توانم ارتباط برقرار کنم و پیامشان را دریابم و این به آن معنی نیست که دیگران را آنچنان که هستند و ندانم فقط اینها را بهتر می‌فهمم.

♦ شاید باور نکنید ولی من زندگی تئاتری‌ام را بیشتر از زندگی شخصی‌ام دوست دارم و چه بسا به خاطر آن به زندگی ادامه دهم.

♦ به خاطر ایفای نقش هدایت در فیلم زندگی‌نامه هدایت چنان متاثر شدم که بعد از خاتمه فیلم و صحنه مرگ هدایت گریستم.

مرحوم فنی زاده در ادامه همکاری‌هایش با کارگردانان موج نو سینمای ایران با امیر نادری در فیلم «تنگسیر» همکاری کرد

♦ نقش ملیجک در سریال «سلطان صاحب‌قران» این خطر را برایم داشت که به سبب بعضی شایعات درمورد او، خود از جنبه نظرهای اجتماعی با نگرشی ناخوشایند مواجه شوم. در مبارزه با بروز این تفکر به ارتباط عاطفی ملیجک و ناصرالدین شاه پرداختیم که در وقایع نیز همین بود و دیگر هیچ. زیرا اگر رابطه آن دو غیر از علاقه شمس و مولانار می‌بود دوام نمی‌آورد.

زنده یاد پرویز فنی زاده در حالیکه فقط 42 سال سن داشت دارفانی را وداع گفت. او در دوران فعالیت حرفه‌ای خود با اکثر کارگردانان موج نو سینمای ایران از جمله ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و… همکاری کرد. «خشت و آینه»، «گاو»، «رگبار»، «تنگسر»، «گوزن‌ها»، «سلطان صاحبقران»، «دایی جان ناپلئون» و… از شاخص ترین کارهای این بازیگر فقید است. زنده یاد دنیا فنی‌زاده دختر این بازیگر فقید بود که در عرصه عروسک‌گردانی فعالیت داشت.

پست های مشابه :

مروری بر کارنامه هنری علی نصیریان اسارت بشری سایه‌ات مستدام قلندر «گوزن‌ها» با جدی‌ترین سانسورها همراه بود
برچسب ها: پرویز فنی زادهتنگسیرگاوگوزن ها
پست قبلی

سرزمین کهن را نوروز پخش کنید

پست‌ بعدی

«جشن سربرون» سریال نوروزی شد، مثل «گاندو» و «نجلا»

پست‌ بعدی
«جشن سربرون» سریال نوروزی شد، مثل «گاندو» و «نجلا»

«جشن سربرون» سریال نوروزی شد، مثل «گاندو» و «نجلا»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی