وکیلها جزو جدایی ناپذیر فیلمها و سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی هستند. در بسیاری از آثار با جرمهایی مثل قتل، تجاوز، دزدی، اختلاس و … مواجهیم و جدای از این موارد، در خیلی از آنها مسئله طلاق و مشکلات خانوادگی بسیار پررنگ است. به همین دلیل هم نقش وکلا در اکثر آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی بسیار پررنگ به نظر میرسد. این اواخر در دو سریال مهم شبکه نمایش خانگی یعنی «وحشی» و «شغال» با دو وکیل زن مواجهیم که هریک با تصمیمگیریهایش زندگی عدهای را تحتتاثیر قرار میدهند. وکلای زن زیادی را در فیلمها و سریالهای مختلف به یاد داریم.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه بازی شبنم مقدمی و نگار جواهریان در نقش وکیل زن سریالهای «شغال» و «وحشی» نگاهی داریم به بازیگران زنی که در نقش وکیل نقشآفرینی کردهاند.
پانتهآ بهرام | عینک دودی | محمدحسین لطیفی | 1378

داستان فیلم «عینک دودی» روی یک دعوای زن و شوهری بنا شده بود که یکجورهایی به ماجرای ازدواج زورکی یک دختر جوان با پسری خلافکار هم گره میخورد. پانتهآ بهرام که با نقش منیژه در سریال «مسافر» در آن دوره بسیار معروف شده بود، اینبار نقش یک وکیل پایه یک دادگستری را ایفا کرد. حضور این وکیل در فیلم کمدی «عینک دودی» از این جهت اهمیت داشت که آتش اختلافها میان این دو زوج را افروختهتر میکرد. او با کمک گرفتن از مادههای قانونی مختلف سعی میکرد کاری کند تا زنان را مقابل مردها قرار دهد و اجازه ندهد مورد ظلم و ستم قرار بگیرد و همین مســئله، موقعیتهای کمدی بامزهای در فیلم ایجاد میکرد. جالب اینجا بود که او نهایتا در دادگاه به یک وکیل مرد علاقهمند شد و کل پرونده و ماجرای اعتراضها را رها کرد.
کتایون ریاحی | این زن حرف نمیزند | احمد امینی | 1381

کتایون ریاحی بعد از بازی در فیلم «شام آخر»، دوباره در سینما احیا شد و نظر کارگردانها را برای همکاری جلب کرد. «این زن حرف نمیزند» درست در همان ایام به او پیشنهاد شد. کتایون ریاحی بهترین گزینه برای ایفای نقش ثریا اردلان بود؛ یک زن مقتدر که در آستانه میانسالی است و در حرفهاش به پختگی لازم رسیده است. این کاراکتر با چنین ویژگیهایی قرار بود موتور درام فیلم باشد. درامی که یک سرش زنی متهم به قتل قرار گرفته که حاضر نیست برای دفاع از خودش کلامی حرف بزند و این مسئله بار زیادی را روی دوش وکیلش میاندازد. یک پرونده سخت و پیچیده که ثریا با آن دچار چالش میشد و حتی در جاهایی کم میآورد. محور اصلی فیلم ثریاست و به طور کلی کاراکتر وکیل است که در طول فیلم مخاطب را با خودش گام به گام جلو میبرد.
مهناز افشار | پسر آدم دختر حوا | رامبد جوان | 1387

در فیلم «پسر آدم، دختر حوا» ماجرا دربار رابطه با یک زن و مرد وکیل شکل میگیرد. مینا و فرهود با بازی مهناز افشار و حامد کمیلی ناخواسته سر از یک آپارتمان در میآورند و مجبور میشوند آن را به صورت مشترک و شراکتی اجاره کرده و به دفتر وکالت تبدیل کنند. بین آنها بر سر تصاحب شرکت و همچنین جلب توجه مشتریها رقابتی شکل میگیرد و این رقابت وقتی قرار میشود وکالت یک زن و شوهری را که اختلاف دارند به عهده بگیرند، بالا میگیرد. با اینکه محوریت داستان روی زندگی وکلاست اما همهچیز حالوهوای کمدی دارد. مهناز افشار در نقش زنی وکیل ایفای نقش میکند که سعی دارد تصویری از زنی قدرتمند به نمایش بگذارد و اجازه نمیدهد کسی متوجه شکست او شود. با این حال در زمینه احساسی آسیبپذیر است و …
مریلا زارعی | هیس دخترها فریاد نمیزنند | پوران درخشنده | 1391

چالشی که مریلا زارعی برای ایفای نقش خانم وکیل این فیلم داشت، مشابه همان چالشی بود که وکیل فیلم «این زن حرف نمیزند» با آن روبهرو بود. در این فیلم هم موکل حاضر نمیشد کلامی درباره قتلی که انجام داده حرف بزند و همین کار وکیل را برای به ثمر رساندن پرونده با مشکل روبهرو میکرد. در اینجا برخلاف فیلم امینی، محور اصلی درام، وکیل نیست و عوامل مختلف ازجمله بازپرس ویژه و از یک جایی به بعد خود متهم، داستان و گرههای پرونده را برای مخاطب باز میکنند و وکیل عملا از یک جایی به بعد به حاشیه میرود. بعد از نمایش این فیلم خیلیها انتقاد کردند که زارعی برخلاف نقشهای دیگرش تلاش زیادی برای این فیلم انجام نداده است.
لیلا حاتمی | دوران عاشقی | علیرضا رئیسیان | 1393

بیتا در «دوران عاشقی» وکیل کاربلدی است که اکثرا پروندههای خانوادگی را قبول میکند و در همه آنها هم موکلش برنده میشود. لیلا حاتمی با آرامشی که به نقش داده، تسلط و کاربلدی او را بیشتر به رخ میکشد. همین آرامش موجب شده که مخاطب در همان برخورد اول با بیتا متوجه شود که او وکیل توانمندی است. او زمانی به چالش کشیده میشود که پرونده میترا، همسر صیغهای شوهرش زیر دستش میآید. تا زمانی که نمیداند میترا، زن صیغهای همسرش است درمصاف با پرونده همان آرامش و تسلط را دارد، اما به محض اینکه با واقعیت ماجرا روبهرو میشود، از قالب همیشگیاش بیرون میآید. مواجهه بیتا با این ماجرا نقطهای است که درام به اوج خودش میرسد . بازی لیلا حاتمی در این نقش، در جشنواره فیلم فجر سیوسوم آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.
باران کوثری | مستانه | محمدحسین فرحبخش | 1393

در فیلم «مستانه» تمرکز اصلی روی زندگی یک بازیگر مشهور است؛ زنی که توسط معلم پیانوی خواهرش مورد تعرض قرار میگیرد و با وجود اینکه میداند درگیر حاشیه میشود شکایت میکند. باران کوثری در نقش وکیل او ظاهر شده؛ زنی که از یک سو تلاش میکند موکلش در دادگاه پیروز شود و از سوی دیگر در پی این مسئله است که به واسطه این پرونده، بتواند مشکل زنهای ایرانی که مورد تعرض قرار میگیرند و توانایی دفاع از خود را ندارند حل کند. در نهایتا تلاشهایش به جایی نمیرسد و بازیگر به دلیل اینکه شبکههای خارجی زبان از او حمایت میکنند و علیه قوانین ضد زن ایرانی اعتراض میکنند ممنوعالکار میشود و وکیل هم کاری از دستش برنمیآید.
لیلی رشیدی | عرق سرد | سهیل بیرقی | 1396

پانتهآی «عرق سرد» یکی از مهمترین نقشهای کارنامه لیلی رشیدی است و باعث شد بعد از مدتها بازیاش به چشم بیاید. او در این فیلم در نقش پانتهآ آل داوود، وکیــل پایه یک دادگستری ظاهر شده. وکیلی سرشلوغ و پرکار که به خاطر رابطه دوستی با افروز اردستانی قرار است از او در مقابل همسرش دفاع کند. او ظاهرا درگیر متهم کردن شوهر افروز است اما بیشتر از اینکه به دنبال پیشرفت پرونده و احقاق حق برای موکلش باشد دلش میخواهد به واسطه مصاحبههای مختلف با شبکههای ماهوارهای برای خودش به عنوان فعال حقوق زنان در ایران اعتبار کسب کند. نهایتا به خاطر مصاحبه او با شبکه VOA همه چیز به هم میریزد و نهایتا ماجرا به ضرر موکلش تمام میشود. در پایان هم هیچ جواب قانعکنندهای برای خراب شدن این پرونده ندارد که به افروز دهد.
سارا بهرامی | شریک جرم | مازیار میری | 1402

محور اصلی سریال «شریک جرم» به کارگردانی مازیار میری، وکیلی به نام میترا است. همان قسمت اول در دفتر وکالتش یک جنایت رخ میدهد؛ مردی همسرش را به قتل میرساند و سپس خودش را میکشد. حالا پای میترا به این پرونده باز میشود و باید ثابت کند علت اصلی قتل به عملکرد او ارتباطی نداشته است. پای میترا رفته رفته به ماجرای فعالیت باند قاچاق دختران از ایران به کشورهای مختلف باز میشود و نه تنها فعالیت حرفهایاش به خطر میافتد که در خیابان هم تهدید به مرگ میشود. چالش اصلی این وکیل با همین باند قاچاق است که یک سر آن به یک چهره مهم سیاسی میرسد و تهدیدهایی که پیش رو دارد و سوی دیگر ماجرای وجدان کاری و انسانیت. «شریک جرم» سریال چندان اثرگذار و ماندگاری نبود اما سارا بهرامی از پس این نقش برآمد.
لادن مستوفی | گناه فرشته | حامد عنقا | 1402

لادن مستوفی در سریال «گناه فرشته» نقش وکیلی باتبحر در حوزه پروندههای جنایی را دارد؛ زنی قوی و با اعتمادبنفس که در حرفهاش بیشتر از همسرش شناخته شده است و جایگاه مهمتری نسبت به او دارد. مهتاب تحتتاثیر پدر همسرش پروندهای را میپذیرد و همسرش با این مسئله مخالف است. این مخالفتها مدام بالا میگیرد تا اینکه زندگی آنها را بهم میزند. مستوفی در نقش مهتاب هم جدیت یک وکیل را دارد و هم وقتی پای زندگیاش به میان میآید، احساساتی رفتار میکند. در جایگاه یک مادر اجازه نمیدهد خدشهای به رابطهاش با دخترش به میان بیاید و سعی میکند وجهه همسرش هم در نظر دخترشان نشکند. «گناه فرشته» اثر جذابی نبود اما لادن مستوفی موفق شد شمایلی درست از یک وکیل به نمایش بگذارد.
نگار جواهریان | وحشی | هومن سیدی | 1404

یکی از جذابترین کاراکترهای وکیل زن چند وقت اخیر، بدون شکل کاراکتر رها با بازی نگار جواهریان در سریال «وحشی» هومن سیدی است. رها وکیل تسخیری داوود است و از همان ابتدا نشان میدهد فردی کماعتمادبنفس است که همیشه پروندههایش را خراب کرده است. از همان ابتدا دستهایش میلرزد و رنگش میپرد و گریه میکند اما چیزی درونش وجود دارد که باعث میشود داوود به او اعتماد کند. رفتهرفته میان آنها رابطهای احساسی شکل میگیرد اما رها بعد از آزادی داوود به صداقت او شک میکند. به هر ترفندی به او نزدیک میشود و نهایتا در احساسیترین موقعیت، مچ داوود را میگیرد و بار دیگر او را به زندان میاندازد. رفتارهای عجیب و غیرقابل درک کاراکتر رها که از اعتمادبنفس پایین و میل به درستکاری او ناشی میشود، باعث شد در قسمت پایانی فصل یک، مخاطبان هم به اندازه داوود از رها متنفر شوند و این نشان از قدرت بازیگری او دارد.
شبنم مقدمی | شغال | بهرنگ توفیقی | 1404

شبنم مقدمی در سریال «شغال» در نقش یک وکیل دادگستری ظاهر شده است. از همان قسمت اول درگیریاش را با پرونده یک تجاوز میبینیم. مدام تلاش میکند مردی را که به دختری جوان تجاوز کرده گیر بیندازد اما موفقیتی به دست نمیآورد و مدام تهدید میشود. از سوی دیگر زندگی خصوصیاش درگیر مشکلات بسیار است. او از همسر قبلیاش پسری دارد که حالا به دختری علاقهمند شده که سیمین او را در حد و اندازه خانوادهشان نمیداند. او نمیتواند بین شعارهایی که به عنوان یک وکیل سر میدهد و تصمیمهایی که در زندگی خانوادگیاش میگیرد ارتباط ایجاد کند و رفتارش چندان مرتبط با عملکردش نیست. وکیل بدون داشتن هیچ ادله محکمی درباره دختر مورد علاقه پسرش حکم صادر میکند و منطق مشخصی درباره مخالفتهایش ندارد. سریال هنوز در ابتدای راه است و باید دید بازی این وکیل در ادامه به چه سمتی میرود.