پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

فیلم اولی‌هایی که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار شدند به بهانه انتخاب نخستین ساخته بابک خواجه پاشا | از «بادکنک سفید» پناهی تا «در آغوش درخت»

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
1 مهر 1403
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
در آغوش درخت چهارمین فیلم اولی بعد از بادکنک سفید، زمانی برای مستی اسب‌ها و بدرود بغداد است که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود.

طرح از :شبنم رضوانی

با معرفی فیلم «در آغوش درخت» به آکادمی اسکار 2025، نکته‌ای جلب نظر می‌کند. این فیلم اولین تجربه بابک خواجه پاشا به عنوان کارگردان در ساخت یک فیلم بلند سینمایی است. در این نزدیک به نیم قرن که آثار سینمایی ایران به آکادمی معرفی می‌شوند تاکنون چند فیلم اولی صاحب این شانس شده‌اند ، از جعفر پناهی و بهمن قبادی که با «بادکنک سفید» و زمانی برای مستی اسب‌ها» راهی اسکار شدند تا «در آغوش درخت» که حالا نماینده ایران در اسکار پیش روست.

به گزارش فیلم‌نیوز، روز شنبه 31 شهریور فیلم «در آغوش درخت» با بیشترین رای از سوی هیات انتخاب سینمای ایران برای حضور در اسکار معرفی شد. این فیلم راه درازی دارد و پس از معرفی باید از سوی آکادمی اسکار هم پذیرفته شود. درست است که اگر تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار را مرور کنیم، سهم زیادی به اصغر فرهادی و محید مجیدی می‌رسد. اما راه‌یابی اولین ساخته یک کارگردان به اسکار، اتفاق مهمی است که در این چندسال جندباری در سینمای ایران تکرار شده. نگاهی به آثار این‌چنینی داشته‌ایم که از سوی هیات انتخاب به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند.

بادکنک سفید| کارگردان: جعفر پناهی |  1373

در آغوش درخت چهارمین فیلم اولی بعد از بادکنک سفید، زمانی برای مستی اسب‌ها و بدرود بغداد است که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود.
«بادکنک سفید » اولین فیلم اولی است که به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار معرفی می‌شود.

پناهی کار در سینما را با دستیاری کارگردان در کنار عباس کیارستمی شروع کرد. بعد از چندسال شاگردی در کنار کیارستمی، سال 1373 براساس فیلم‌نامه‌ای که به صورت مشترک با کیارستمی نوشته بود، فیلم «بادکنک سفید» را جلوی دوربین برد. فیلم تصویر رئال از کودکی است که چند ساعت مانده به سال‌تحویل پولی که برای خرید ماهی قرمز عید به او داده شده را گم می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود دخترک با افراد مختلفی رو‌به‌رو شود. این فیلم در سیزدهمین جشنواره‌ فیلم فجر در چند رشته نامزد دریافت جایزه شد و سیمرغ بهترین فیلم اول را دریافت کرد. سال 1373 و در شصت و هشتمین دوره اسکار، به عنوان نماینده ایران برای حضور در این رویداد فرستاده شد که البته در بین آثار پذیرفته شده نهایی قرار نگرفت. اما پس از اسکار در جشنواره کن درخشید و جایزه دوربین طلایی این جشنواره به جعفر پناهی رسید.

زمانی برای مستی اسب‌ها | کارگردان: بهمن قبادی |  1379

در آغوش درخت چهارمین فیلم اولی بعد از بادکنک سفید، زمانی برای مستی اسب‌ها و بدرود بغداد است که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود.
بهمن قبادی با «زمانی برای مستی اسب‌ها» نخستین تجربه کارگردانی‌اش به عنوان نماینده ایران انتخاب شد.

داستان کولبران کرد ایرانی که در مرز میان ایران و عراق برای زندگی تلاش می‌کنند، داستان قدیمی است. اما برای اولین‌بار بهمن قبادی که خودش متولد کردستان است، با ساخت فیلمی بلند و داستانی درباره این قوم و فعالیتی که انجام می‌دهند، نظر سینمای جهان را به ایران جلب کرد. «زمانی برای مستی اسب‌ها» داستان یک خانواده کرد کولبر است که با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند. قبادی که تحصیل در دانشگاه صدا و سیما را نیمه‌کاره رها کرد با سخت مستند کار حرفه‌ای سینما را شروع کرد و در سال 1379 اولین فیلم بلند داستانی خود را جلوی دوربین برد. فیلمی ایرانی به زبان کردی که برای حضور در اسکار سال 2000 انتخاب شد. این فیلم به مرحله نهایی داوری آثار اسکار نرسید، اما در جشنواره‌های اروپایی مانند کن بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بدرود بغداد | کارگردان: مهدی نادری | 1388

در آغوش درخت چهارمین فیلم اولی بعد از بادکنک سفید، زمانی برای مستی اسب‌ها و بدرود بغداد است که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود.
«بدرود بغداد» نخستین ساخته سینمایی مهدی نادری است که راهی اسکار شد.

مهدی نادری سال‌ها مشغول ساخت فیلم‌های مستند و کوتاه بود تا اینکه در سال 1388، اولین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد. این فیلم در ابتدا «مرا ببخش مادر» نام داشت که در جشنواره بیست و هشتم فجر هم مورد توجه قرار گرفت. اما با نام «بدرود بغداد» به آکادمی اسکار معرفی شد. داستان فیلم درباره تقابل دو سرباز در جنگ آمریکا و عراق است. یکی آمریکایی و دیگری عراقی که از دشمنی به رفاقت می‌رسند. این فیلم در اسکار پذیرفته نشد و در جشنواره‌های خارجی هم توفیقی نداشت. اما در جشنواره‌های داخلی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

در آغوش درخت | کارگردان: بابک خواجه‌پاشا | 1402

در آغوش درخت چهارمین فیلم اولی بعد از بادکنک سفید، زمانی برای مستی اسب‌ها و بدرود بغداد است که به عنوان نماینده ایران راهی اسکار می‌شود.
بابک خواجه پاشا با اولین ساخته‌اش با نام «در آغوش درخت» شانس حضور در اسکار را به دست آورد.

«در آغوش درخت» اولین فیلم بلند سینمایی بابک خواجه‌پاشا و نماینده ایران در اسکار 2025 است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۴۱ نامزد ۸ بود و توانست جایزه بهترین فیلمنامه فیلم اول را دریافت کند. فیلم درباره مشکلات یک زوج طبقه متوسط ایرانی است که در آستانه جدایی هستند. برای ایجاد تفاوت در رویکرد به این موضوع، کارگردان از فضای شهری خارج شده و فیلم را در طبیعت ارومیه جلوی دوربین برده. خواجه‌پاشا بیش از 20 سال است که به عنوان مستندساز و کارگردان در شبکه استانی فعالیت دارد. اما «در آغوش درخت» اولین فیلم بلند او است که حالا راهی اسکار شده.

پست های مشابه :

فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه پاشا به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شد.پس از بررسی‌های انجام شده توسط هیات 9 نفره انتخاب شد | «در آغوش درخت» به جای «رکسانا» در مسیر اسکار «آبی روشن» دومین ساخته سینمایی بابک خواجه پاشا از صبح چهارشنبه 23 خرداد ماه اکران خود را آغاز کرد.نگاهی اجمالی به فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا که اکران خود را آغاز کرده است | زندگی در پیش رو اکران دوم تابستان از چهارشنبه هفدهم مرداد با نمایش دو فیلم «ملاقات با جادوگر» و «در آغوش درخت» آرایش تازه‌ای به خود می‌گیرد.تغییر در آرایش اکران دوم تابستان با نمایش دو فیلم از چهارشنبه هفدهم مرداد | ورود یک جادوگر به چرخه اکران در آغوش درخت نخستین تجربه کارگردانی بابک خواجه‌پاشا ست که توانست نظر مخاطبان و منتقدان جلب کند.نگاهی اجمالی به فیلم «در آغوش درخت»؛ اولین ساخته بابک خواجه‌پاشا | یک مادرانه آرام
برچسب ها: اسکاربابک خواجه پاشابادکنک سفیدبدرود بغدادبهمن قبادیدر آغوش درختزمانی برای مستی اسب‌هامارال بنی آدممهدی نادری
پست قبلی

گزارشی درباره جنجال‌ها و حاشیه‌های انتخاب «در آغوش درخت» به عنوان نماینده ایران در اسکار | دعوا بر سر «رکسانا»

پست‌ بعدی

نگاهی به همکاری‌های مشترک لیلا حاتمی و شهاب حسینی | پرسه در رویا

پست‌ بعدی
لیلا حاتمی و شهاب حسینی تاکنون در سه فیلم «پرسه در مه»، «جدایی نادر از سیمین» و «دوران عاشقی» با هم همکاری داشته‌اند.

نگاهی به همکاری‌های مشترک لیلا حاتمی و شهاب حسینی | پرسه در رویا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی