جمعه, آذر 7, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

آگراندیسمان؛ قسمت نود |  بررسی کاراکتر جذاب «افتو» در رئالیتی‌شوی «کارناوال» | دریاسالار افتو؛ پدر سوخته‌ی جذاب و پشمالو

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
7 آذر 1404
در اخبار مهم, نمایش خانگی
0
«افتو» به کاراکتری ماندگار در «کارناوال» تبدیل شد.

طرح از :شبنم رضوانی

رئالیتی‌شوی «کارناوال» علاوه بر اینکه موقعیتی جذاب برای اجرای نمایش و موسیقی و شکل‌گیری رقابت میان تیم‌های مختلف پدید آورده، پدیده عروسکی جذابی را هم به مخاطبان معرفی کرده است. کاراکتر عروسکی «افتو» که طرح آن توسط مهراب قاسم‌خانی خلق شده با تمام ویژگی‌های منحصربفردش، طرفدارهای زیادی پیدا کرده و حالا دیگر به یکی از امضاهای این رئالیتی تبدیل شده است. «افتو» شخصیتی متعلق به کودک و نوجوان نیست و بنابراین محدودیت رفتار در چارچوب‌های از پیش تعیین شده را ندارد. او هم در ظاهر و هم شیوه رفتار، کاملا مثل یک بزرگسال رفتار می‌کند و همین ویژگی هم او را از سایر عروسک‌ها متمایز می‌کند. «افتو» به قدری محبوبیت پیدا کرده که می‌تواند به عنوان یک شخصیت عروسکی ماندگار بعد از «کارناوال» هم حضورش را ادامه دهد.

به گزارش فیلم‌نیوز، به بهانه رسیدن «کارناوال» به مرحله فینال و پایان فصل اول این رئالیتی‌شو، آگراندیسمان این هفته را به بررسی ابعاد مختلف شخصیت عروسکی «افتو» اختصاص داده‌ایم.

شکل‌گیری | شخصیت افتو توسط مهراب قاسم‌خانی شکل گرفته. او توضیح داده که این شخصیت را از چهار سال قبل خلق کرده؛ زمانی که حتی نامی از «کارناوال» نبوده است. در تمام این سال‌ها برای این شخصیت، شناسنامه و خاستگاه مشخصی طراحی کرده بوده و حتی طراحی چهره افتو هم از قبل انجام شده بوده است. «کارناوال» موقعیتی ایجاد کرده تا این طرح قاسم‌خانی واقعی شود و مقابل دوربین برود.

«افتو» به کاراکتری ماندگار در «کارناوال» تبدیل شد.
«افتو» نخستین کاراکتر عروسکی است که مهراب قاسمخانی طراحی کرده است.

ویژگی ظاهری | «دریاسالار ناخدا میرافتو ابوالزیار خوف‌البحر فلذا ناخدا‌العالم هیبت‌الکوسه و همچنین ابن ضخیم پشم دارد» با اسم مخفف «افتو»، گربه‌ای سیاه و پشمالو با ظاهری کاملا آشفته و خشن است. سربندی قرمز به سرش بسته و به شیوه‌ی دزدان دریایی لباسی سفید با جلیقه تنش می‌کند. یکی از دست‌هایش را در جنگ از دست داده و به جای آن یک قلاب به مشتش بسته است. زیورآلاتی به خودش وصل کرده که نشان از یادگار جنگ‌های دریایی مختلف است.

«افتو» به کاراکتری ماندگار در «کارناوال» تبدیل شد.
صراحت لهجه «افتو» یکی از ویژگی‌های این کاراکتر عروسکی بود.

اهمیت نقش | افتو خودش را یک دریاسالار معرفی می‌کند؛ گربه‌ای قدرتمند که سال‌ها در دریا زندگی کرده و بارها با دزدهای دریایی و کوسه‌ها و نهنگ‌ها جنگیده و یک چشم و یک دستش را در این نبردها از دست داده است. با وجود ابراز قدرتی که می‌کند، خودش می‌داند چنین ویژگی‌هایی ندارد و یک گربه‌ی معمولی است اما نمی‌تواند از این قالب بیرون بیاید و واقعیت درونی خودش را بپذیرد. افتو روزگاری عاشق گربه‌ی ماده‌ای به اسم مهتو بوده و در این عشق شکست خورده است. بنابراین زخمی درونی هم دارد. او برای پنهان کردن احساس بی‌کفایتی و شکست عشقی که داشته، در قالب یک قهرمان شکست‌ناپذیر فرو رفته است. می‌ترسد همه با او مثل یک گربه‌ی معمولی رفتار کنند و ناچیز به نظر برسد برای همین هم تلاش می‌کند مدام در مرکز توجه باشد. می‌تواند همه را به خودش علاقه‌مند کند و از این خصلت برای جلب توجه دخترها استفاده می‌کند. افتو دنبال گنج است و این جستجو به او قدرت می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل جذابیت افتو، مواجهه او با رامبد است. مدام با رامبد کل‌کل می‌کند و آزارش می‌دهد اما بارها نشان داده است به او علاقه دارد و رفاقتش برایش مهم است. با این حال دلش نمی‌خواهد صمیمیتی ایجاد کند چون به نظرش در این صورت اقتدارش را از دست می‌دهد.

«افتو» به کاراکتری ماندگار در «کارناوال» تبدیل شد.
یکی از نقاط قوت «افتو» حضور محمد لقمانیان و بهادر مالکی به عنوان عروسک‌گردان و صداپیشه بود.

صداپیشگی و عروسک‌گردانی | بخش مهمی از هویت این شخصیت عروسکی به شیوه عروسک‌گردانی و صداپیشگی او برمی‌گردد. محمد لقمانیان به عنوان عروسک‌گردان، احساسات شخصیت را بسیار دقیق و ملموس به نمایش می‌گذارد. از لرزش‌های سر و حرکات شانه گرفته تا مکث‌های کوتاه قبل از پاسخ دادن و توقف‌های ناگهانی برای بروز تعجب و … همه‌ی این ظرافت‌ها باعث شده افتو هویتی کاملا مشخص داشته باشد. طراحی افتو به نحوی انجام شده که ابروهایش مستقل توسط یک عروسک‌گردان دیگر هدایت می‌شود و همین حرکت هدفمند ابروها بخش مهمی از شخصیت او را ساخته است. او به واسطه همین قابلیت می‌تواند احساسات صورتش را تنظیم کند. گاهی اوقات بدجنس و خشن یا لطیف و مهربان به نظر برسد. این همان چیزی است که او را از یک عروسک معمولی جدا می‌کند. صدای افتو با صداپیشگی بهادر مالکی هم به شکل‌گیری این هویت جذاب کمک کرده است. افتو لحنی بسیار جدی و خشن دارد. خیلی وقت‌ها فریاد می‌کشد و به قصد تمسخر بلند بلند می‌خندد اما وقتی مقابل زن‌ها قرار می‌گیرد صدایش عوض می‌شود و مثل یک گربه‌ی ملوس با صدایی ظریف میو میو می‌کند و تغییر لحن، موقعیت‌های جذابی می‌سازد. محمد لقمانیان و بهادر مالکی سال‌ها همکاری کرده‌اند و به درک درستی از خلق شخصیت عروسکی رسیده‌اند. این تجربه به کمک شکل‌گیری این کاراکتر آمده است.

«افتو» به کاراکتری ماندگار در «کارناوال» تبدیل شد.
رامبد در «کارناوال» نشان داد که تا چه اندازه ارتباط با عروسک را می‌داند.

مواجهه با رامبد | جدای از جذابیت ظاهری عروسک، شیوه عروسک‌گردانی و صداپیشگی، آنچه باعث شده افتو به عنوان یک شخصیت عروسکی ماندگار در ذهن‌مان بماند، مواجهه او با رامبد جوان است. همانطور که خود رامبد جوان هم در مصاحبه‌ای گفته بود، افتو از جنس عروسک‌های استودیویی نیست و ماجراهای او ارتباطی با تماشاچی‌ها ندارد. مستقل بودن آیتم‌های افتو باعث شده حضورش مثل یک زنگ تفریح جالب به نظر برسد. افتو و رامبد در آیتم‌های ویژه افتو، مثل یک زوج کمدی مقابل هم بازی می‌کنند و فارغ از فضای کارناوال، ماجراهایی را پیش می‌برند. افتو مدام خودش را صاحب همه‌چیز می‌داند و هیچ حریم خصوصی برای رامبد قائل نیست. از تلفن همراه و کارت اعتباری او بدون اجازه استفاده می‌کند، با دوستانش قرار کاری می‌گذارد و مدام رامبد را در موقعیت‌هایی پیچیده قرار می‌دهد. قدرت‌نمایی افتو و استیصال رامبد به الگویی برای اکثر اپیزودها تبدیل شده است. رامبد مدام تلاش می‌کند جلوی افتو بایستد و جایگاهش را به عنوان مدیر کارناوال اثبات کند اما توانایی شکست او را ندارد و موقعیتش مدام توسط افتو متزلزل می‌شود. آنها مدام باهم کل‌کل می‌کنند و همین جدال‌های دائمی است که بخش مهمی از این جذابیت را می‌سازد.

ماندگاری افتو| افتو شخصیتی شیرین و ماندگار است. طبیعتا با پایان «کارناوال» عمرافتو به پایان نمی‌رسد. این شخصیت عروسکی به قدری جذاب است که می‌تواند علاوه بر فصل‌های بعدی «کارناوال»، به صورت مستقل در‌ آثار دیگر هم حضور داشته باشد و حتی شاید به محور اصلی یک فیلم سینمایی تبدیل شود.

«کارناوال» به کارگردانی و اجرای رامبد جوان و به تهیه‌کنندگی محمد شریفی، در پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود.

پست های مشابه :

جایگزین «پوست شیر» می‌آید | «قهوه ترک» از سوم خرداد سرو می‌شود «صفحه نو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبا میرطهماسب آماده پخش | کارگردانی سینما با رخشان بنی‌اعتماد در خانه پوشش مستقیم نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا توسط تلویزیون و پلتفرم‌ها | شب‌های هیجان‌انگیز فوتبالی ادامه دارد بیستم اردیبهشت ماه تولد رضاعطاران بود بازیگری که نزدیک به یک دهه گیشه سینماها را زیر سیطره خود داشت.مروری بر بیشترین همکاری‌های رضا‌ عطاران با کارگردان‌های مطرح سینما و تلویزیون به بهانه سال‌روز تولدش | تکرار موفقیت با رمز «عطاران»
پست قبلی

گفت وگوی داغ و پرنکته سروش صحت در یک‌سالگی «اکنون» با بازیگر سرشناس | خاطرات و نکات فوق جذاب پرویز پرستویی

پست‌ بعدی

مروری بر فیلم‌هایی که اسامی‌شان به فصل پاییز اشاره دارد به بهانه اکران «عاشق پاییز» | زیر سایه پاییز

پست‌ بعدی
«پاییز» در اسامی تعتدادی از فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده شده و آخرین نمونه فیلم «عاشق پاییز» است.

مروری بر فیلم‌هایی که اسامی‌شان به فصل پاییز اشاره دارد به بهانه اکران «عاشق پاییز» | زیر سایه پاییز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی