درباره ویژهبرنامههای شب یلدای تلویزیون حرف زیاد است. از تکراری بودن مهمانها و جنس مصاحبهها گرفته تا شباهت فرم برنامهها و … سالهاست بعد از شب یلدا درباره انواع و اقسام این موارد نوشتهایم و سال بعد باز هم تغییری ندیدهایم. در یلدای 1404 جدای از این موارد، شاهد چند حاشیه مهم بودیم؛ از نمایش تصویر ساز در تلویزیون و بازخوانی قطعه «ابی» گرفته تا تعریف و تمجید از سریال شبکه نمایش خانگی و حضور ایرج طهماسب و رونمایی محمدرضا شریفینیا از یکی از گزینههای نقش علی سنتوری.
به گزارش فیلمنیوز، مروری داریم بر چند حاشیه مهم در ویژهبرنامههای شب یلدای تلویزیون.

نمایش تصویر ساز | یک عمر نمایش ساز در تلویزیون ممنوع بود و امکان نداشت بتوانیم اجرای یک گروه موسیقی را کامل در این رسانه ببینیم. همیشه گروه موسیقی پشت صحنه قرار میگرفتند و ما فقط اجازه داشتیم خواننده را یکه و تنها ببینیم. خیلی وقتها یک گلدان یا ستون جلو نوازنده قرار میدادند تا چشممان به سازش نیفتد. حتی یکبار در برنامه رادیو هفت، گروه موسیقی پالت به عنوان حرکتی اعتراضی، با سازهایی ابداعی مقابل دوربین رفتند تا نشان دهند رفتار تلویزیون عجیب و غیرقابل درک است. حالا اما برای اولین بار اتفاق مهمی در تلویزیون افتاده. در شب یلدای 1404 در ویژهبرنامه «هزارویک» گروه موسیقی به همراه ساز نواختند و بالاخره توانستیم تصاویری از ویولون، ویولونسل و … را در تلویزیون ببینیم. نکته مهم اینکه علاوه آزاد شدن ساز، در برنامه «برمودا» شاهد همخوانی قطعه «پوست شیر» با صدای ابی توسط کامران نجفزاده با محمدرضا حیاتی بودیم؛ یک بازخوانی بسیار ضعیف که دربارهاش در بخش بعد مینویسیم.

مثل یک کابوس | بازخوانی ترانههایی که همه یک عمر با آنها خاطره داریم توسط افرادی که استعدادی در خواندن ندارند مد شده و در ویژهبرنامههای شب یلدا هم شاهد اجرای محمدرضا حیاتی و پیمان طالبی بودیم. حیاتی هم در برنامه «برمودا» قطعه «پوست شیر» ابی را خواند. اینکه قطعهای از «ابی»؛ خواننده قبل انقلابی که سالیان سال صدایش در تلویزیون ممنوع بوده، در همین رسانه بازخوانی شود، اتفاق مهمی است اما اینکه حیاتی به بدترین و خارجترین شکل ممکن این کار را انجام دهد، اشتباه محض است. عدهای از بازخوانی این قطعه توسط حیاتی به عنوان یک کابوس صحبت به میان آوردهاند و بعضی هم از او خواهش کردهاند دیگر نخواد. پیمان طالبی، مجری تلویزیون هم قطعههایی با تقلید از صدای رضا یزدانی و محمد علیزاده خواند و بعد سراغ قطعه «ای ایران» محمد نوری رفت. ای کاش دستکم به همان دو خواننده اول راضی میشد و صدایش را روی قطعه محمد نوری امتحان نمیکرد؛ آنهم قطعهای که کل ایران با آن خاطره دارند.

فرصتسوزی در مصاحبه با طهماسب | وقتی نام ایرج طهماسب به میان میآید همه منتظرند شاهد یک مصاحبه بسیار جذاب باشند. همین اواخر مصاحبه طهماسب را در برنامه «اکنون» توسط سروش صحت شاهد بودیم. درست است که طهماسب زیاد حوصله حرف زدن ندارد و در برنامه «هزارویک» هم کاملا مشخص بود بیحوصلهتر از همیشه ظاهر شده اما قطعا اگر یک مجری قدرتمند و باتجربه مقابل او قرار میگرفت میتوانست مصاحبه را جذابتر از این پیش ببرد. مشخص بود حاجیعبدالهی با یک سری سوال ثابت به برنامه رفته بود؛ سوالهایی که تم مشترک داشتند و از همان ابتدا با مخالفت طهماسب روبهرو شدند. حاجیعبدالهی در اولین حضورش به عنوان مجری «هزار و یک» با این موقعیت سخت مواجه شد و توانایی تغییر فضا را نداشت. به همین دلیل هم مصاحبه خستهکننده پیش رفت و انتظارها را برآورده نکرد. حتی حضور جنابخان هم نتوانست گارد طهماسب را بشکند. اگر هدیه نهایی و پخش صدای کاراکترهای عروسکی «مهمانی» و احساساتی شدن طهماسب نبود عملا پروژه حضور او شکست میخورد.

رونمایی از گریم حجازیفر در سریال مهدویان | هادی حجازیفر که چند وقتی است به عنوان مجری مسابقه «صد» با شبکه سه همکاری میکند، مهمان «یلدای جوانی»؛ ویژهبرنامه شب یلدای شبکه سه بود و با گریم متفاوتی به این برنامه آمد. خطریش بلندی گذاشته بود با سبیل مشکی. چهرهاش با پالتوی مشکی که به تن کرده بود شبیه کاراکترهای سریالهای تاریخی به نظر میرسید. خودش تعریف کرد که مشغول بازی در سریال «کلاغ» محمدحسین مهدویان است؛ یک سریال تاریخی که حالوهوای آن در دهه 50 روایت میشود. «کلاغ» پنجمین همکاری حجازیفر و مهدویان بعد از «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و «لاتاری» است.
قیاسی نامزد بازی در سنتوری | محمد رضا شریفینیا یکی از مهمانان ویژه شب یلدا شبکه سه بود. او که در فیلم «سنتوری» دستیار زندهیاد داریوش مهرجویی بود و مسولیت انتخاب بازیگران را برعهده داشت در این برنامه اعلام کرد که ایمان قیاسی مجری ویژه برنامه شب یلدا یکی از گزینههای او برای نقش «علی سنتوری» بوده و حتی به این مجری اعلام شده بود که برای تست گریم مدتی موهایش را کوتاه نکند. که البته در نهایت این نقش به بهرام رادان رسید و فیلم سنتوری عاقبا به خیر شد.





