دوشنبه, مهر 14, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

خاطره‌بازی با نقش‌های منفی اثرگذار زنده‌یاد آتیلا پسیانی در سینما| جاودانگی حتی با نقش‌های منفی

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
14 مهر 1404
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
نگاهی به نقش‌های منفی ماندگار کارنامه آتیلا پسیانی به بهانه دومین سالگرد درگذشتش

طرح از: شبنم رضوانی

دوشنبه 14 مهر سال‌روز درگذشت زنده‌یاد آتیلا پسیانی است؛ بازیگر محبوب تئاتر، سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی که از جوانی با نقش‌هایی متفاوت برای مخاطبان خاطره ساخت. پسیانی از جمله بازیگرانی است که ابایی از ایفای نقش‌های منفی نداشت. در کنار انواع و اقسام نقش‌های متنوعی که در کارنامه‌اش داشت، بخش مهمی از موفقیتش را به واسطه ایفای نقش‌های منفی به دست آورد؛ نقش‌هایی پیچیده و حرص‌درآر که با بازی قدرتمند پسیانی، در ذهن‌ها ماندگار شدند.

به گزارش فیلم‌نیوز، به بهانه دومین سالگرد درگذشت آتیلا پسیانی، مروری داریم بر نقش‌های منفی قدرتمندی که با بازی این هنرمند فقید در ذهن‌مان مانده‌اند. نقش‌های منفی دیگری هم در کارنامه پسیانی به چشم می‌خورند اما سعی کرده‌ایم روی آنهایی دست بگذاریم که در ذهن‌مان مانده‌اند.

 در جایگاه یک تروریست | اوایل دهه هفتاد، آتیلا پسیانی در فیلم «روز شیطان» نقش یک تروریست آموزش دیده را برعهده گرفت که در ایران ماموریت یک حمله اتمی را داشت. نقشی که در کارنامه‌اش تازگی داشت. میشل با بازی آتیلا پسیانی، فرزند یکی از مبارزان ضد رژیم ایران بود؛ شخصیتی مرموز و پیچیده اما در عین حال خونسرد که با حرکات صورت و رفتار پسیانی بسیار درخشان از آب درآمده بود. این نقش هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین شخصیت تبهکار و مجرم در سینمای ایران در ذهن‌ها مانده.

آتیلا پسیانی در «روز شیطان» نقش یک تروریست را به عهده گرفت.

یک قاتل متفاوت | آتیلا پسیانی در فیلم «در کمال خونسردی»، یکی از متفاوت‌ترین قاتل‌هایی است که تا به حال در سینمای ایران با آن مواجه شده‌ایم را به تصویر کشید. کاراکتر شهباز همسرش را به قتل می‌رساند اما انگیزه‌هایش برای این قتل ریشه در عقده‌ها و مشکلات فراوان او در دوران کودکی داشت. از این رو شخصیتی منفی اما در عین‌حال دوست داشتنی به حساب می‌آمد. پسیانی روحیه کینه‌جو و آزارگر او را به‌خوبی جلوی دوربین برد و کاری کرد تا مخاطبان کاملا با این شخصیت همراه شوند. «در کمال خونسردی» فیلمی است که پسیانی برای بازی در آن، تنها سیمرغ بلورین کارنامه هنری‌اش را دریافت کرد.

پسیانی در فیلم «دو زن» ایفاگر نقش مردی متعصب و آزارگر بود.

متعصب و آزارگر | در فیلم «دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی، پسیانی نقش مردی به نام احمد را داشت که به خاطر تعصب‌های بی‌جایش مدام همسرش فرشته را آزار می‌داد. فرشته به خاطر تعطیلی دانشگاه‌ها مجبور به ازدواج با احمد می‌شد و بعد از بازگشایی دانشگاه، احمد به او اجازه ادامه تحصیل نمی‌داد. او در را روی فرشته قفل می‌کرد و دست به خشونت فیزیکی می‌زد اما بلافاصله پشیمان می‌شد و به او ابراز علاقه می‌کرد. پسیانی این شخصیت روانپریش را به بهترین شکل جلوی دوربین برد و باعث شد این فیلم پس از سال‌ها هنوز در ذهنمان باقی بماند.

بی‌منطق و سلطه‌جو | نقش آتیلا پسیانی در «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی یک جورهایی در امتداد نقشش در «دوزن» بود. آتیلا پسیانی در این فیلم نقش مردی سلطه‌جو را ایفا می‌کرد که بعد از گذشت بیست سال از زندگی مشترک نمی‌توانست جایگاه همسرش را به عنوان یک استاد دانشگاه بپذیرد. مدام او را تحقیر می‌کرد و جلوی استقلالش را می‌گرفت و برایش پاپوش درست می‌کرد. حتی بعد از طلاق هم دست از سر او برنمی‌داشت و با دروغ سعی می‌کرد وجهه‌اش را در دانشگاه خراب کند. پسیانی موفق شد شمایی درست و منطقی از مردی متعصب که مدام می‌زند می‌شکند و پرخاش می‌کند و حسادتش را بروز می‌دهد به نمایش بگذارد.

در «شام آخر»، پسیانی نقش مردی را داشت که نمی‌توانست جایگاه همسرش را در جامعه بپذیرد.

بهره‌کشی به نام عشق | در فیلم «آب و آتش» فریدون جیرانی، آتیلا پسیانی نقش مردی قدرتمند را ایفا می‌کرد که از بیماری روانی همسر سابقش استفاده می‌کرد تا از او بهره‌کشی کند. مجید همسر سابق مریم بود و از او یک بچه داشت اما بعد از طلاق هم او را به ابزار کاسبی خودش تبدیل کرده بود. وقتی متوجه می‌شد مریم با مردی به اسم علی در ارتباط است انگیزه‌ی کشتن او را پیدا می‌کرد. در خانه دوست مریم پنهان می‌شد و وقتی او را می‌دید، با مشت و لگد به جانش می‌افتاد و او را می‌کشت. پسیانی در این فیلم شمایلی از مردی خشن و آزارگر به نمایش می‌گذاشت و به قدری درست و دقیق از پس آن برمی‌آمد که اواخر فیلم حضورش برای مخاطبان هم اضطراب ایجاد می‌کرد.

پست های مشابه :

مروری بر جذاب‌ترین نقش‌های سینمایی آتیلا پسیانی | ماندند به یادگار مروری بر مهم‌ترین آثار کارنامه هانیه توسلی به بهانه اکران فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» | بانوی شب‌های سپید ایرن از ستاره‌های سینمای پیش از انقلاب است که کارش از از تئاتر لاله‌زار شروع کرد.یاد ایام ؛ قسمت هفتم | مروری برهفت نقش به یادماندنی ایرن زازیانس | ستاره‌ای از لاله‌زار در تاریخ سینمای ایران تعدادی کاراکتر «علی» داریم که در ذهن مخاطبان ماندگار شدند.جذاب‌ترین «علی»های تاریخ سینما از «علی بی غم» تا «علی سنتوری» | به نام علی
برچسب ها: آب و آتشآتیلا پسیانیدر کمال خونسردیدو زنروز شیطانشام آخر
پست قبلی

مروری بر کارنامه سریالی طناز طباطبایی به بهانه بازی در «جناب ابر» و بازپخش «پرانتز‌ باز» | حرکت در مسیری روشن

پست‌ بعدی

واکنش امیرحسین قیاسی به انتقاد غیرمستقیم ایرج طهماسب از مصاحبه‌هایش | مخاطبان: کاش طهماسب با جوان‌های پرتلاش کنار بیاید

پست‌ بعدی
امیرحسین قیاسی نسبت به اظهارنظر ایرج طهماسب درباره برنامه‌اش واکنش نشان داد

واکنش امیرحسین قیاسی به انتقاد غیرمستقیم ایرج طهماسب از مصاحبه‌هایش | مخاطبان: کاش طهماسب با جوان‌های پرتلاش کنار بیاید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی