پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

بخش مهمی از بارِ «صبح اعدام» برعهده‌ی نریشن است، اتفاقی که بار دیگر در سینمای افخمی تکرار شد | کتاب‌های تصویری آقای کارگردان

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
19 بهمن 1402
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
بخش مهمی از بارِ «صبح اعدام» برعهده‌ی نریشن است، اتفاقی که بار دیگر در سینمای افخمی تکرار شد | کتاب‌های تصویری آقای کارگردان

طرح از : شبنم رضوانی

 سما بابایی | قبل از آغاز فیلمِ «صبح اعدام» نریشنی طولانی روی تصاویری مستند از واقعه‌ی پانزدهم خرداد پخش می‌شود تا مخاطب پیش‌زمینه‌ای ذهنی درباره‌ی ماجرایی که منجر به اعدامِ دو شخصیتِ اصلی فیلم (طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی) شده، پیدا کند. نریشنِ موجود در این فیلم به وجه مستندگونه‌اش کمک کرده؛ اما این اولین بار نیست که افخمی از نریشن از آثارش بهره می‌گیرد، در فیلم‌هایی چون آذر، پرویز، شهدخت و دیگران، سن پطرزبورگ و گاوخونی نیز راوی وجود داشت و گاه نقش تعیین‌کننده‌ای در طولِ فیلم داشت.

به گزارش فیلم‌نیوز، بهروز افخمی شیفته رمان و داستان است ، از همین رو علاقه زیادی دارد تا در فیلم‌هایش از  برخی المان‌های رمان نویسی بهره بگیرد. بی‌شک راویت قصه برخی از فیلم‌هایش از منظر سوم شخص و بهره‌گیری از روای به دلیل همین علاقه‌مندی باشد. اتفاقی که در فیلم آخرش «صبح اعدام» هم تکرار شده است. به همین بهانه نگاهی داشته‌ایم به نقشِ راوی در چهار فیلمِ افخمی. 

صبحِ اعدام |  1402

نمایی از فیلم «صبح اعدام»

جز نریشنِ ابتدایی در فیلم «صبح اعدام» که تقریبا مفصل است و  ذهنیتی کامل به مخاطب می‌دهد، در طول فیلم نیز گفت‌وگویی با دو شخصیتِ حاضر در فیلم از جمله روزنامه‌نگاری که گزارش‌اش در روزنامه‌ی «کیهان» منتشر شده و هم‌چنین یکی از عاملانِ دادگاه، انجام می‌شود. گفت‌وگوهایی که البته خیالی است، چرا که افخمی همان بیست سال پیش که گزارشِ روزنامه‌ی کیهان را خواند، با وجود تلاش‌های بسیاری که انجام  داد، هیچ‌گاه نتوانست نویسنده‌ی آن گزارشِ طولانی را پیدا کند.

این گفت‌وگوها را خودِ افخمی نوشته است؛ اما آنها را کاملا منطبق با واقعیت‌های تاریخی قرار داده است. برای مثال ما از زبانِ‌ روزنامه‌نگار، دلیلِ چاپِ گزارش مبسوط دادگاه را که وجهی هم‌سو با طیب و رضایی دارد را به دلیلِ اهمیتِ خبرِ کودتای ویتنام و بی توجهی سردبیر به ماجرای دادگاه در آن روزِ خاص می‌شنویم. هم‌چنین بسیاری از رویدادهایی که نمی‌شد از طریقِ دوربین به آن اشاره کرد، از این طریق در فیلم بیان شده است.

‌ افخمی نریشن‌های خود را کاملا روایی به تصویر کشیده و می‌تواند به ذهنیتِ تماشاگرِ فیلمش درباره‌ی شخصیت‌ها کمک کند. این راوی است که درباره‌ی ثروتِ این دو شخصیت می‌گوید و خیلی دیگر از پرسش‌ها را پاسخ می‌دهد. همین مسئله است که «صبح اعدام» را بیش‌تر شبیهِ یک مستند داستانی می‌کند که راهِ دیگری جز روایتی این‌چنین ندارد. نریشن و روایت در این فیلم به اندازه‌ای اهمیت دارد که گویی، فیلم به هیچ شکلِ دیگری قابل اجرا نبود.

آذر، پرویز، شهدخت و دیگران |  1392

مهدی فخیم‌زاده در نمایی از فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

داوود نماینده قصه‌ی فیلم «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» را روایت کرد، قصه‌ای که افخمی آن را از روی داستانی به همین نام نوشته مرجان شیرمحمدی اقتباس کرد و به خوبی هم به دل نشست. روایتِ قصه در فیلم «آذر، پرویز…» در نوعِ خود یک سنت‌شکنی بود و جز خود افخمی، کارگردانِ دیگری چنین تجربه‌‌ای را انجام نداده است.  نماینده در مستندهایی بسیاری چون حباب، مهاجران و قصه‌های جنگ به عنوان راوی حضور داشته؛ اما روایتِ او در این فیلم کاملا متفاوت بود. در «آذر، پرویز و …» راوی شخصیتی است که از ابتدا تا انتها در فیلم حضور دارد و به نظر می‌رسد پرداختِ قصه به این شکل، یکی دیگر از شیوه‌های متفاوت فیلم ساختن بهروز افخمی است که در این این تجربه به خوبی نمایش داده شد.

سن‌پطرزبورگ | 1388  

محسن تنابنده و امین حیایی در نمایی از فیلم «سن پطرزبورگ»

سن پطرزبورگ شاخصه‌های مهمی دارد و یکی از آنان حضور ناصر طهماسب (دوبلور و گوینده نام‌آشنا) به عنوان راوی در فیلم حضور دارد و با صدایش مایه‌های مستند فیلم را تقویت می‌کند. فیلم‌نامه‌ی این اثر را پیمان قاسم‌خانی نوشته که می‌توان او را استادِ نوشتن آثارِ کمدی است و این تجربه نیز اسکلت‌بندی قرص و محکمی دارد و نویسنده در پیش‌بردِ داستان و قصه‌گویی و استفاده از دیالوگ‌های هوشمندانه بی‌نقص عمل کرده است. بخش مهمی از قصه اما بر دوشِ راوی است و ناصر طهماسبِ فقید به خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.  اساس تقابل میان یک خلافکار به اصطلاح سوسول بالاشهری گوش‌بر با یک خلافکار پایین‌شهری و سنتی، منجر به موقعیت‌های بامزه‌ای می‌شود که ریشه در خاستگاه طبقاتی و تفاوت نگرش‌شان دارد. حالا که به فیلم نگاه می‌کنیم، کارگردانی هوشمندانه‌ی افخمی را می‌توانیم یکی از نقاط قوت فیلم قلمداد کنیم، او با ساختِ‌ این اثر، گام تازه‌ای را در عرصه کارگردانی برداشت و اهمیت این ماجرا زمانی بیش‌تر می‌شود که به این نکته توجه کنیم که او اصولا کارگردانی کمدی‌ساز نیست. 

گاو خونی | 1381 

عزت الله انتظامی و بهرام رادان در نمایی از فیلم «گاو خونی»

«گاوخونی» روایت‌گر کتابی به همین نام نوشته‌ی جعفر مدرس صادقی است. روایت در این فیلم چنان نقشِ مهمی ایفا می‌کند که انگار مشغولِ دیدنِ کتابی تصویری هستید. فیلم با تک‌گویی بهرام رادان آغاز می‌شود. او حرف می زند و ما همه چیز را از چشم او می‌بینیم. سه‌چهارمِ این فیلم براساسِ تک‌گویی است و شرحِ کاملِ اتفاقات از این طریق انجام می‌شود. افخمی داستان را از زبان قهرمانش روایت می‌کند و بیان دیالوگ ها و صداها اهمیت بیشتری از تصاویر و بازی ها دارد. بدین ترتیب فیلمِ گاوخونی، بیش از هر چیز انگار اثری است شنیداری تا فیلمی که تصویر در آن ایفای نقش کند. اقتباسِ افخمی از اثرِ صادقی، چنان وفادارانه است که شکلِ لحنِ قهرمان متناسب با همان سال‌های دهه‌ی ۶۰ است و ‌جز جاهایی که در کتاب به سبب خودمانی‌تر شدن روایت، متن معیار به محاوره تبدیل شده، کلمات، عین کلمات کتاب است.این فیلم اگرچه در نظر اول روایتی ساده دارد؛ اما در عمق آن نوعی پیچیدگی، کنش و واکنش‌های عجیب مستتر است که تنها مخاطبی آگاه می‌تواند آن را درک کند.

پست های مشابه :

نگاهِ بهروزِ افخمی درباره‌ی وقایع  و شخصیت‌های تاریخی به چه شکل است، به بهانه اکران «صبح اعدام» | کارکشته‌ آنالیز فیلم «صبح اعدام» تازه‌ترین ساخته سینمایی بهروز افخمی | عصبانی نیستم دور خیز مهدویان و افخمی برای فیلم جدیدشان «صبح اعدام» سیاه و سفید و با بازیگران تئاتری تولید می‌شود
برچسب ها: آذربهروز افخمیسنن پطرزبورگصبح اعدامگاو خونی
پست قبلی

نگاهی به آثاری که سوژه‌شان پیرامون مسئله مهمی در فوتبال شکل گرفته است به بهانه اکران فیلم «پرویزخان» | پا به توپ جلوی دوربین

پست‌ بعدی

مسیرحرکت امیرعباس ربیعی از «لباس شخص» تا «احمد» | قدم زدن در دل تاریخ معاصر

پست‌ بعدی
مسیرحرکت امیرعباس ربیعی از «لباس شخص» تا «احمد» | قدم زدن در دل تاریخ معاصر

مسیرحرکت امیرعباس ربیعی از «لباس شخص» تا «احمد» | قدم زدن در دل تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی