پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

آنالیز بازی موفق علی شادمان در بروز احساساتش برای خلق شخصیت «رهی» در «سرزمین مادری» | مصائب «رهی» کوچولو

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
27 آبان 1402
در اخبار مهم, تلویزیون, نمایش خانگی
16
آنالیز بازی موفق علی شادمان در بروز احساساتش برای خلق شخصیت «رهی» در «سرزمین مادری» | مصائب «رهی» کوچولو

طرح از : شبنم رضوانی

 مرجان فاطمی | درباره بازی درخشان علی شادمان دوازده ساله در سریال «سرزمین مادری» بارها نوشته‌ایم اما به جرئت می‌توانیم بگوییم اوج قدرت بازیگری شادمان در قسمت یازده و دوازده این سریال رقم می‌خورد. او با همین سن و سال پایین، در طول این دو قسمت، احساسات مختلفی از خودش بروز می‌دهد و به شیوه‌ای عمل می‌کند که اوج ترس و اندوه و بغض و استیصالش را درک می‌کنیم. این نمایش احساسات به قدری باورپذیر و دقیق صورت گرفته که در پایان قسمت دوازدهم زبان ما هم همراه رهی بند می‌آید. بازی علی شادمان را در موقعیت‌های مختلف این دو قسمت آنالیز می‌‌کنیم. 

به گزارش فیلم‌نیوز، در دو قسمت جدید سریال «سرزمین مادری»، رهی بارها مورد اهانت قرار می‌گیرد، کتک می‌خورد و تا پای پرتاب شدن ته چاه پیش می‌رود. آنچه باعث می‌شود در کل این دو قسمت کل لحظات با داستان همراه شویم، بازی ملموس شادمان است؛ بازیگری که آن زمان تجربه زیادی نداشته اما بسیار حرفه‌ای مقابل دوربین رفته است.

رهی شخصیتی است مبارزه‌جو که شادمان به خوبی توانسته این بخش از ویژگی کاراکترش را به خوبی ارائه دهد.

روحیه مبارزه و طلب جایگاه | رهی از قسمت اول ثابت کرده زیر بار زور نمی‌رود و حاضر نیست اهانتی را تحمل کند. این روحیه مبارزه و طلب جایگاه توسط رهی وقتی در کنار صحنه‌های ترس و اندوه و استیصال او قرار می‌گیرد شخصیت او را کامل می‌کند و جذابیت سریال را بالا می‌برد. نکته مهم اینکه رهی از زمانی که شکش نسبت به اینکه نوه واقعی اقدس‌الملوک است برطرف شده، با موضعی بالاتر وارد گفت‌وگو با جمیله و بهمن می‌شود. ابتدای قسمت یازدهم وقتی خدمتکار به او می‌گوید باید به خدمت جمیله برود اما قبلش حوله‌اش را دربیاورد، قبول نمی‌کند و با همان حوله سراغ او می‌رود تا نشان دهد ارزشی برایش قائل نیست. بعد هم که جمیله به او می‌گوید نمی‌خواهد برای رفتن او به ایتالیا خرج کند، مقابلش می‌ایستد و محکم می‌گوید: «شما نمی‌خوای منو بفرستی ایتالیا برم برای خودم یه کسی بشم برگردم اما من روسیه هم برم برای خودم کسی می‌شم. برگردم می‌بینی کی علاف‌الدوله است. پسرهای شما اگه خودشون رو بکشن هم به گرد پای من نمی‌رسن. حالا می‌بینین.» در بخش دیگری از قسمت یازدهم هم این روحیه را از او می‌بینیم. جایی که بهمن به او می‌گوید غلام‌سیاهش است و باید با او بازی کند برمی‌گردد می‌گوید: «برو پی مسخره‌بازیای خودت. نوکر بابات غلام‌سیاه بود. نخوام بیام چه غلطی می‌کنی؟ گمشو برو هرچی می‌خوای به ننه بابات بگو.» و بعد هم بلند می‌شود به کتک زدن بهمن. حتی بعد از اینکه مجبور می‌شود مقابل جمع از بهمن عذرخواهی کند باز هم روز بعد مقابل او می‌ایستد و به او بدوبیراه می‌گوید گرچه نهایتا کتک می‌خورد. جایی هم که بهمن به رهی می‌گوید نمی‌تواند باور کند او هم مثل بهمن نوه اقدس‌الملوک باشد، در پاسخ به او می‌گوید: «به درک. برو خودتو بکش.» این موقعیت زمانی بحران می‌شود که مقابل سرهنگ می‌ایستد و برای اولین‌بار به جای «عمه» از کلمه «مادربزرگ» استفاده می‌کند و می‌گوید می‌تواند ثابت کند که نامه‌هابه دست مادربزرگش نمی‌رسیده است و ماجرای تقلبی بودن نامه‌ها را رو می‌کند.

شادمان در سکانس‌هایی که مورد تحقیر اطرافیان قرار می‌گیرد به خوبی توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

تحمل تحقیر و درماندگی | یکی از جذاب‌ترین سکانس‌های قسمت یازدهم بعد از کتک‌کاری رهی و بهمن سر میز شام رقم می‌خورد. جایی که سرهنگ، رهی را مجبور می‌کند جلوی چشم همه مهمان‌ها از بهمن عذرخواهی کند. رهی در مرز بین عصیان و اجبار به پذیرش قرار می‌گیرد و این احساس را بسیار دقیق می‌سازد. اوج این سکانس جایی است که عمو مقابل هم او را بی‌کس‌وکار معرفی می‌کند و می‌گوید از مستراح بازداشتگاه به خانه آنها پناه آورده و حالا نمک‌نشناسی می‌کند. رهی مدم آب گلویش را قورت می‌دهد و تلاش می‌کند اشکش درنیاید. مدام به بهمن نگاه می‌کند و سرش پایین است. وقتی هم که عمو از او می‌خواهد با صدای بلند او را آقا بهمن صدا بزند، چشم‌هایش پر از اشک می‌شود و زیرچشمی نگاه می‌کند و بالاخره آن را ادا می‌کند. بعد اشک‌هاش می‌ریزد و لب‌هایش می‌لرزند و دست آخر عذرخواهی می‌کند. جملات بعدی عذرخواهی را درحالی می‌گوید که به طرف در می‌رود و صدایش می‌لرزد. بعد روی پله‌ می‌نشیند، دوروبرش را نگاه می‌کند که کسی نباشد و می‌زند زیر گریه.

در سکانس‌هایی که رهی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد ، شادمان حس یک بچه زخم خورده را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده است.

زخم خورده | در این دو قسمت چند بار شاهد کتک خوردن رهی هستیم. اولین بار جایی که بهمن به همراه نگهبان هندی خانه او را به جایی سوت‌وکور می‌برد و همراه کریم کتکش می‌زند. این صحنه را نمی‌بینیم اما بعدتر وقتی با سروروی خونین و لباس‌های پاله و کثیف، لنگ‌لنگان از راه برمی‌گردد، متوجه می‌شویم کتک خورده است. او درد زخم و کوفتگی بدنش را طوری نمایش می‌دهد که  کاملا می‌پذیریم با تمام وجود رنج می‌کشد. وقتی دکتر درحال بستن زخم‌هایش است مدام آخ می‌کشد و با صدای ضعیفی که انگار ته گلویش بیرون می‌آید حرف می‌زند. وسط حرف‌هایش گهگاه دستش را به محل زخم می‌کشد و باز ناله‌اش درمی‌‌آید. همزمان با آخ و ناله، چشم‌هایش را هم تنگ می‌کند تا اثرات دردی که می‌کشد کاملا در چهره‌اش نمایان شود. او یکبار هم از عمو کتک می‌خورد که البته اینبار هم به صورت مستقیم شاهد آن نیستیم. فقط از روی کمربند توی دست عمو و اثرات زخم روی گردنش می‌فهمیم کتک خورده است. بار سوم هم زمانی که ناصر قصاب با یک چاقو او را بغل می‌کند و می‌خواهد توی چاه بیندازد و رهی مدام دست و پا می‌زند و جیغ می‌کشد و گریه می‌کند.

در سکانس‌هایی که رهی دچار ترس و التماس می‌شود مخاطب کاملا در کنار او قرار می‌گیرد.

ترس و التماس | علی شادمان در این دو قسمت، بارها در موقعیتی قرار می‌گیرد که از ترس زبانش بند می‌آید. یکبار جایی است که دنبال محمودرضا می‌دود و التماسش می‌کند که او را در خانه با عبدالرضا و جمیله تنها نگذارد اما محمودرضا پرتش می‌کند و او را با خودش نمی‌برد. رهی بعد از اینکه التماس‌هایش به جایی نمی‌رسد، به اتاقش برمی‌گردد تا وسایلش را جمع کند. وقتی عمو با کمربند وارد اتاق می‌شود از ترس عقب عقب می‌رود و آب گلویش را قورت می‌دهد. جایی که رهی در طویله خانه ناصر قصاب به بند کشیده می‌شود هم این ترس را در چهره‌اش می‌بینیم. تمام مدت لب‌هایش می‌لرزد و گریه می‌کند بعد با صدای لرزان از کریم التماس می‌کند که پیغامش را به کسی برساند و حتی به او پیشنهاد رشوه می‌دهد. زمانی که چاقو را توی دست ناصر می‌بیند هم نفسش به شماره می‌افتد و زبانش بند می‌آید. بعد از اینکه ناصر می‌خواهد سرش را ببرد، چنان می‌ترسد که دیگر نمی‌تواند مثل قبل باشد. هرکاری می‌کنه نمی‌تونه حرف بزند. مدام به خودش فشار می‌آید تا یک کلمه بگوید اما نمی‌تواند و می‌زند زیر گریه. اینجا دیگر حتی دل جمیله هم برایش می‌سوزد. در مدرسه هم وقتی می‌شنود دکتر می‌خواهد او را سر خاک مادرش ببرد، باز هم نمی‌تواند حرف بزند و مدام  تلاش می‌کند تا اینکه بالاخره با لکنت می‌گوید: «ناصر… قصاب… می‌خواد … س س سر… منو… ببره» و بعد می‌زند زیر گریه.

علی شادمان در «سرزمین مادری» نشان می‌دهد که چه بازیگر آینده داری است.

خوشحالی و امید | نکته قابل توجه اینجاست که حتی با وجود این سکانس‌های تلخ و پر از اندوه و استیصال، در بخش‌هایی لبخند و بارقه‌هایی از امید توی صورت شادمان می‌بینیم. در قسمت یازدهم جایی که با زخم‌های روی صورت به خانه برمی‌گردد و نامه را توی اتاقش می‌بیند لبخند روی صورتش می‌نشیند. او طوری این صحنه را بازی می‌کند که احساس می‌کنیم مشکلات به پایان رسیده و حالا قرار است گشایشی ایجاد شود. اینجا بعد از مدت‌ها چهره‌اش باز می‌شود اما زیاد طول نمی‌کشد چون محتویات نامه را می‌خواند و ترس از آینده‌ای نامعلوم به جانش می‌نشیند. در بخش دیگری از سریال وقتی صراحت می‌گوید که نامه‌ها به دست مادربزرگ نمی رسیده و اثبات می‌کند جمیله آنها را عوض کرده است، جوری لبخند می‌زند انگار پیروز میدان شده است. مخصوصا وقتی محمودرضا به او می‌گوید تا به حال در آن خانه هیچ‌کس نتوانسته است چنان آتویی از جمیله بگیرد و او چهره‌اش باز می‌شود و لبخند می‌زند.

مجموعه این احساسات مختلف در موقعیت‌های متفاوت، باعث شد رهی در این قسمت چنان باورپذیر و ملموس به نظر برسد که برای مخاطبان سخت باشد یک هفته  دیگر برای تماشای ادامه داستان او منتظر بمانند.

قسمت یازده و دوازده سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی چهارشنبه 24 آبان در پلتفرم تلوبیون منتشر شد.

پست های مشابه :

درباره بازی علی شادمان در سریال «سرزمین مادری» که درخشش بی نظیری دارد | کاش با «رهی» دیده می‌شدی در پی استقبال از سریال رفع توقیف شده کمال تبریزی در تلوبیون ، مسولان سیما تغییر موضع دادند | سرزمین مادری روی آنتن شبکه سه مروری بر سریال‌های فاخری که شروع‌شان با دوران کودکی شخصیت‌ها گره خورده است به بهانه انتشار سریال «سرزمین مادری» از تلوبیون | دستم بگرفت و پا به پا برد مروری بر آثاری که به نحوی روی احساسات عاشقانه دوران کودکی و نوجوانی دست گذاشته‌اند به بهانه انتشار قسمت هفتم «سرزمین مادری» | بلا روزگاری عاشقیت
برچسب ها: رهیسرزمین مادریعلی شادمانکمال تبریزی
پست قبلی

نگاهی به نکات مهم کارنامه فرامرز قریبیان به بهانه سال‌روز تولد این بازیگر و کارگردان محبوب | نیم قرن حضور درخشان

پست‌ بعدی

با تغییراتی در ترکیب بازیگران قسمت اول،‌ وارد مرحله تولید شد | «خجالت نکش2» با حضور شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در قالب فیلم – سریال کلید خورد

پست‌ بعدی
با تغییراتی در ترکیب بازیگران قسمت اول،‌ وارد مرحله تولید شد | «خجالت نکش2» با حضور شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در قالب فیلم – سریال کلید خورد

با تغییراتی در ترکیب بازیگران قسمت اول،‌ وارد مرحله تولید شد | «خجالت نکش2» با حضور شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در قالب فیلم – سریال کلید خورد

دیدگاه‌ها 16

  1. بیتا محمدی می گوید:
    2 سال پیش

    بنظر من آقای شادمان از بچگی استعداد بازیگری داشته مخصوصا توی این دو قسمت 12 و 1۱ این استعداد بیشتر شکوفا شد ولی قسمت ۱۲ بعضی از صحنه هایی دلخراش بودن برای بچه ها مناسب نبود

    پاسخ
    • نوری می گوید:
      2 سال پیش

      وای خدا من از کجا فهمیدی از گوگل سرچ کردی

      پاسخ
    • هدیه می گوید:
      2 سال پیش

      بازیگریش فوق العادس👌👌👌

      پاسخ
  2. بربوگ می گوید:
    2 سال پیش

    عالی عالی بخدا یه لحظه خواستم وارد جعبه تلویزیون شوم
    این شادمان محشره محشررررررررررر
    دمت گرم کاکا

    پاسخ
  3. من می گوید:
    2 سال پیش

    واقعا محشره ، من عاشق علی شادمان هستم ، و آقای تبریزی کاری کرده کارستان ، چطور فیلم به این زیبایی و یا فیلم های مانند آن را در گنجه نگه می دارند و به مردم نشان نمیدهند با بازیگرانی نخبه و عالی ، در قسمت ۱۱ و ۱۲ چنان از وضعیت رهی منغلب شدم که یک شب کاملا حالم بد بود . چقدر این داستان زیبا و چقدر بازی بازیگرانش خصوصا شادمان زیباتر هست . واقعا موفق و پیروز باشید و متشکریم

    پاسخ
  4. س می گوید:
    2 سال پیش

    بازی علی شادمان عالیست عالی درجه یک

    پاسخ
  5. 111 می گوید:
    2 سال پیش

    بازی علی شادمان در این سریال فوق العاده بود
    ادم از دیدن بازی شادمان و کلا فیلمنامه ی قوی داستان لذت میبره

    پاسخ
  6. فرشته محمودی می گوید:
    2 سال پیش

    مگه داریم بهتر از علی شادمان
    حظ بردم 😍 هزار ماشاالله

    پاسخ
    • نوری ایلام می گوید:
      2 سال پیش

      آره داریم نوید ممد زاده…. هومن سیدی لیلا برخورداری

      پاسخ
    • ز. ل می گوید:
      2 سال پیش

      من از اولین قسمت این سریال شیفته بازی علی شادمان شدم.
      از کارهای اقای تبریزی هم خیلی خوشم میاد
      ولی این موضوع که داروهای توقف رشد به این بچه دادن. برام عجیبه
      که کارگردان و پدر ومادرش……؟ به هرحال خدا حفظش کنه و براش دعا می کنیم و ارزوی سلامتی و موفقیت داریم.
      علی جان باتو گریه می کنیم و باتو رنج میبریم در این سریال ولی هرگز راضی نبوده و نیستیم تو اسیب ببینی♥♥♥

      پاسخ
  7. س می گوید:
    2 سال پیش

    خیلی خوب بازی کرده بود. اصلا باور کردنی نیست که یک پسر یازده ساله همچنین نقشی رو به این خوبی بازی کنه.
    تا به حال ندیدم بازیگری با این سن کم توی ایران به این خوبی احساساتشو به خوبی برزو بده.

    پاسخ
  8. نجمه می گوید:
    2 سال پیش

    درعجبم که چطورازصحنه های تحقیروآزار یه کودک اینهمه تعریف وتمجیدمیکنید،بخصوص قسمت دوازده که دیگه این صحنه های ازاردهنده به اوج رسیدوحتی شکنجه درحدذبح کردنه اون بچه روهم به نمایش گذاشتن اگراین صحنه هاازنظرشما زیباست پس حتما به سلامت روانی خودتون شک کنیدچون این صحنه هامشمئزکنندست نه جذاب،هم ازکمال تبریزی برای نشون دادن اینهمه شکنجه درعجبم هم ازخانواده علی شادمان،که چطوراجازه دادن کودکشون این صحنه های پرازجیغ وگریه شکنجه روبازی کنه،ایاازتاثیرمنفیه روحی روانیه این صحنه هاکه تووجوده بچشون بمونه نترسیدن

    پاسخ
  9. ال.ن می گوید:
    2 سال پیش

    واقعا بعضی افراد بازیگر متولد میشن
    خدا حفظش کنه

    پاسخ
  10. زهرا می گوید:
    2 سال پیش

    اگر امریکابوداسکار بهترین بازیگر کودک وبه علی شادمان میدادند حیف اینهمه استعدادکه دیده نشده

    پاسخ
  11. مهران می گوید:
    2 سال پیش

    علی شادمان واقعاً قوی ظاهر شده. کاش این سریال در زمان خودش پخش میشد که این بازیگر نوجوان همون موقع مزد زحماتش رو می‌گرفت. البته همین الانش هم اعتبار و جایگاه خوبی در عالم هنر و بین مردم داره مخصوصا بعداز سریال یاغی، اما چه خوب میشد از همون ابتدا من بیننده با آگاهی کامل از قدرت بازیگری ایشون فیلم هاشونو رو دنبال میکردم.
    یه سریال مثل سرزمین مادری (کهن) اینقدر قوی هست که هم تمام هنر بازیگر رو به تماشا میذاره، (در اصل بازیگر رو وادار می‌کنه در بهترین حالت خودش باشه ) یه سریال هم مثل سایه باز بازیگرای حرفه ای رو تبدیل می‌کنه به نابازیگر.

    پاسخ
  12. احمد می گوید:
    2 سال پیش

    بسیار باور پذیر بازی کرده و سریال‌های با مضمون تاریخی
    بسیار جذاب هستند البته با بازی هنرمندان توانا و کارگردان
    خوش سلیقه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی