پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی چهلمین جشنواره فیلم فجر

پرتره یک پدر ایرانی روی آتش

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
14 بهمن 1398
در چهلمین جشنواره فیلم فجر, سینمای ایران
0
فیلمبرداری «درخت گردو» به پایان رسید

پنجمین فیلم محمد حسین مهدویان سر بزنگاه و به موقع ساخته شده و به نمایش در خواهد آمد. در اواخر دهه نود شمسی؛ در هنگامه جنگ و دشمنی و نیرنگ‌های ریز و درشت. در روزگار مظلومیت و شهادت و دفاع.

پویان عسگری منتقد سینما پس از تماشای فیلم «درخت گردو» نوشت: «پنجمین فیلم محمدحسین مهدویان «درخت گردو» یک ملودرام آخرالزمانی تکان‌دهنده آکنده از تکانه‌های عاطفی سهمگین و لبالب از اندوهی لایزال است. چهارمین اثر مهم سینمای ایران درباره فاجعه بمب‌های شیمیایی و تبعات هولناک آن در جنگ ایران و عراق در کنار «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا، «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و «گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد. فیلمی پرشور و بااحساس پیرامون یک جنایت جنگی که خشن‌تر و فیزیکی‌تر از آثار نامبرده اتمسفر آخرالزمانی «رستاخیز مردگان/برزخ آدمیان» را برای درک بهتر حقیقتی مدفون در جهت تکریم مظلومیتی جانسوز به کار می‌برد و تماشاگر را با صحنه‌های دلخراش و احساسات ناب شخصیت‌ها و مهابت عاطفی لحن‌ غمگین‌اش وادار به مچاله شدن و سوگواری می‌کند. ترسیم پرتره‌ای همدلی‌برانگیز از یک پدر رنجور و صبور ایرانی و نمایش انسان مطرود و تک‌افتاده و محروم در بی‌پناه‌ترین شکل‌اش در سینمای حسین مهدویان و فیلم‌های جنگی ایرانی.

پنجمین فیلم مهدویان سر بزنگاه و به موقع ساخته شده و به نمایش در خواهد آمد. در اواخر دهه نود شمسی؛ در هنگامه جنگ و دشمنی و نیرنگ‌های ریز و درشت. در روزگار مظلومیت و شهادت و دفاع. «درخت گردو» در چنین دورانی درباره وطن و خانواده و انسان و وظیفه خطیر پدر بودن است. درباره سنگرهایی که دیروز و امروز و فردا سرپناه ایرانیان در برابر یورش دژخیمان بوده و خواهند بود. در روزهایی که انسانیت و انصاف هر ایرانیِ عاشق ایران، زنده‌تر از همیشه مثل شعله‌های آتش زبانه می‌کشند مهدویان با فیلم ملی و محزون و غرورمندانه‌اش، با استعانت از واقعیت تاریخی فراموش شده (بمباران شیمیایی سردشت) و بواسطه احضار روحیه خویشتن‌دار و عاقله‌مردانه شرقی منتج از مواجهه با مصیبت، احساس و هوشیاری و ملی‌گرایی تماشاگر عاقل را بر می‌انگیزد و او را رهسپار مصاف عقلانی با جهل و ظلم می‌کند.

حکایت «درخت گردو»، حکایت رنج و محنت و تنهایی است. حکایت برگ‌هایی که بر زمین می‌ریزند، طفل‌های معصومی که شوربختانه پرپر شده و بچه‌های بهشت لقب می‌گیرند و مردی جوان که در اوج آرزومندی و خواست زندگی، داغدار غمی دائمی و حُزنی جانکاه می‌شود. پیمان معادی در نقش قادر مولان‌پور، مرد کُرد و پدر تنها باشکوه جلوه می‌کند و نگاه‌های سنگین‌ و چشمان غم‌آلودش به قلب تماشاگر چنگ زده و به معیاری خروشان و سرشار از دریغ برای تشخیص حق از باطل بدل می‌شود. یک شخصیت ماندگار در مقیاس تاریخ سینمای ایران و مهمترین دستاورد شخصیت‌پردازی در سینمای مهدویان با فیگوری بیادماندنی برآمده از دنیای واقعی و پرفورمنسی درخشان از معادی. رویکرد سیاسی فیلمساز در سکانس حضور قادر در اروپا و نگاه طعنه‌آمیز او به شهروندان اروپایی/غربی، شجاعانه و معنادار است و صحنه برآشوبنده نشت تدریجی بمب شیمیایی در طبیعت و رسوخ آن بر جان معصوم کودکان و اهالی روستا و حیوانات زبان‌ بسته، همچون هشداری همیشگی و داغی ابدی بر ذهن و قلب تماشاگر حک می‌شود. «درخت گردو» از خطر واقعی می‌گوید، از جنگی که ناغافل همه چیز را در کام دهشت‌ ویرانگرش فرو می‌کشد و از جستجویی به درازنای تاریخ که در تمنای رساندن دختری گمگشته به آغوش پدر دلتنگ‌اش است. اینگونه فیلم از امروز منجمد به گذشته ملتهب و آشوبناک در دهه شصت شمسی می‌رود و پس از نواختن عواطف تماشاگر و بیداری آگاهی فردی/اجتماعی او، زیست طبیعی بشری و حساسیت‌های انسانی را از خلال نشاط و پویایی موجود در روزگار کنونی و از طریق رویارویی دلاورانه با مسائل ماتم‌بار، طلب می‌کند.»

پست های مشابه :

مهران مدیری: بخش اعظم اتفاقات سردشت را از نزدیک دیده‌ام/ پیمان معادی: به مهدویان گفتم خواندن فیلمنامه «درخت گردو» سخت است چه برسد به بازی در آن! فیلمبرداری «درخت گردو» به پایان رسید همکاری علیرضا قربانی و اردشیر کامکار با «درخت گردو» آیا فیلم مهدویان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۱ خواهد بود؟
برچسب ها: پیمان معادیدرخت گردوسینمای ایرانمحمد حسین مهدویانمهران مدیریمینا ساداتیواکنش منتقدان به درخت گردو
پست قبلی

از تریبون آزاد می‌ترسید/ چک تهیه‌کننده «مغز استخوان» هم نقد شد!

پست‌ بعدی

بهرنگ دزفولی زاده: فکر نمی‌کردم فیلمم در بخش سودای سیمرغ نباشد/ هانیه توسلی: با چند نفر برای یادگیری زبان ناشنوایان تمرین می‌کردم

پست‌ بعدی
بهرنگ دزفولی زاده: فکر نمی‌کردم فیلمم در بخش سودای سیمرغ نباشد/ هانیه توسلی: با چند نفر برای یادگیری زبان ناشنوایان تمرین می‌کردم

بهرنگ دزفولی زاده: فکر نمی‌کردم فیلمم در بخش سودای سیمرغ نباشد/ هانیه توسلی: با چند نفر برای یادگیری زبان ناشنوایان تمرین می‌کردم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی