پنجشنبه, فروردین 28, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

تاج‌گذاری کمدی‌ها در اکران

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
20 مهر 1402
در سینمای ایران
0
تاج‌گذاری کمدی‌ها در اکران

طرح از : طاهره خراسانی

دو سال پیاپی است که عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به یک کمدی اختصاص می‌گیرد. سال گذشته «دینامیت» پرفروش‌ترین فیلم سال بود و امسال «انفرادی» به این جایگاه رسیده است. این اتفاق جدیدی نیست. از دهه شصت تا به حال بارها شاهد بوده‌ایم که یک فیلم کمدی در صدر جدول فروش قرار بگیرد. این کمدی‌ها گاهی اوقات آثار درخشان یا قابل قبولی بوده‌اند و بعضی اوقات بسیار ضعیف. ولی با وجود ضعف‌ها باز هم فروشی بالا را تجربه کرده‌اند. مروری داریم بر کمدی‌هایی که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را روی پیشانی داشته‌اند.

به گزارش فیلم‌نیوز، تعداد فیلم‌های کمدی که به عنوان پرفروش‌ترین سال معرفی شده‌اند کم نیست. به همین دلیل در بخش اول پرونده درباره هفت فیلم دهه شصت تا هشتاد نوشته‌ایم و فردا درباره سایر این فیلم‌ها خواهیم نوشت.

♦ اجاره نشین‌ها| داریوش مهرجویی| 1366

میزان فروش: فیلم «اجاره نشین‌ها» در سال 1366 توانست به فروشی در حدود 34 میلیون تومان دست پیدا کند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 1366 را به خود اختصاص دهد.

آمار تعداد مخاطب: با احتساب بلیت 12 تومانی، حدود 3 میلیون نفر در آن سال برای تماشای فیلم «اجاره ‌نشین‌ها» بلیت خریدند و به سالن‌های سینما رفتند.

موفقیت در جشنواره: «اجاره نشین‌ها» در پنجمین جشنواره فیلم فجر در هفت رشته بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر نقش اول مرد، تدوین، فیلمبرداری و صدابرداری نامزد دریافت سیمرغ شد. نهایتا سیمرغ بهترین صدابرداری در اختیار آن قرار گرفت.

دلایل پرفروش شدن: یکی از دلایل مهم توجه به فیلم «اجاره‌نشین‌ها» به همان نام آن برمی‌گشت. در دوره‌ای که مسئله مسکن و اجاره نشینی به یکی از معضلات مردم بدل شده بود حالا فیلمی به سبک زندگی جدید مردم می‌پرداخت و با این مسئله شوخی می‌کرد. فیلم با طنزی قوی و نگاهی انتقادی به مشکلات مردم برای زندگی در آپارتمان‌ها و همچنین مسئله ساخت و سازهای بی‌دلیل می‌پرداخت.

♦ دیگه چه خبر؟| تهمینه میلانی| 1371

میزان فروش: فیلم «دیگه چه خبر» سال 1371 اکران شد و به فروشی حدود 99 میلیون و 300 هزار تومان دست پیدا کرد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد. در آن سال کمدی «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند»، با فروش 76 میلیون تومانی و 2 میلیون و 400 مخاطب در جایگاه دوم ایستاد.

آمار تعداد مخاطب: با احتساب بلیت 35 تومانی، در سال 1371 ، حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر برای رفتن به سینما بلیت خریده‌اند.

موفقیت در جشنواره: «دیگه چه خبر؟» در دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. فیلم در سه رشته بهترین بازیگر نقش اول زن (ماهایا پطروسیان) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (پروین سلیمانی) و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی نامزد سیمرغ شد اما نهایتا د رهیچکدام از این بخش‌ها سیمرغی به دست نیاورد. البته از ماهایا پطروسیان و پروین سلیمانی در این جشنواره تقدیر شد.

دلایل پرفروش شدن: «دیگه چه خبر؟» چند نکته اساسی داشت. اول اینکه روی سوژه‌ای جذاب دست گذاشته بود؛ مسئله‌ی رفتن داخل ذهن دیگران و فهمیدن رازهایشان از جمله مسائلی است که همیشه مورد توجه  است و «دیگه چه خبر» دقیقا روی این مسئله دست گذاشته بود که خواهر و برادری دستگاهی اختراع می‌کنند که بتوانند وارد ذهن هرکسی بخواهند بشوند و متوجه شوند به چی فکر می‌کنند. فضای فانتزی و خیالی فیلم هم از جمله نکات جذابیت دیگر آن بود. همه مسائل باعث شد آن زمان کاملا به چشم بیاید و با استقبال زیادی روبه‌رو شود.

♦ آدم برفی| داوود میرباقری| 1373

میزان فروش: «آدم برفی» سال 1373 تولید شد اما تا سه سال اجازه اکران نداشت. نهایتا در سال 1376 اکران شد و حدود 587 میلیون تومان فروش کرد و پرفروش‌ترین فیلم سینما در سال 1376 نام گرفت.

آمار تعداد مخاطب: در سال 1376 با احتساب بلیت 125 تومانی، «آدم برفی» موفق شد پای ۴میلیون و ۴۰۰ مخاطب را به سالن‌های سینما باز کند.

موفقیت در جشنواره: در جشنواره سیزدهم فیلم فجر به بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم راه پیدا کرد اما موفقیتی نصیبش نشد. سال 1377 در جشن خانه سینما در هفت رشته نامزد دریافت جایزه بود اما در آنجا هم جایزه‌ای به این فیلم نرسید.

دلایل پرفروش شدن: مهمترین دلیل جذابیت فیلم برای مخاطبان، گریم متفاوت اکبر عبدی بود. این اولین‌باری بود که اکبر عبدی با گریم در قالب یک زن جوان بازی کرد. انتشار تصاویر اکبر عبدی با این گریم باعث شد مخاطبان تمایل زیادی به تماشای آن داشته باشند. میرباقری در ابتدای دهه هفتاد و در آن فضای به نسبت بسته آن سالها حرکت واقعا آوانگاردی انجام داده بود و البته همین هم باعث شد فیلم با حساسیت زیادی روبه‌رو شود و به خاطر همین گریم سه سال اجاره اکران نداشته باشد. البته جذابیت سوژه جدید و متفاوت فیلم، طنزی که در آن جریان داشت و تولید آن در حال و هوای ترکیه هم دلیل دیگری برای جلب توجه بود.

♦ مرد عوضی| محمدرضا هنرمند| 1377

میزان فروش: فیلم «مرد عوضی» در سال 1377 به فروشی حدود 850 میلیون تومان دست پیدا کرد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1377 شد. جالب است بدانید تا سال 1382 که فیلم «کلاه قرمزی و سروناز» اکران شود، فیلم «مرد عوضی» کماکان رکورد میزان فروش و بیننده را حفظ کرده بود.

آمار تعداد مخاطب: با احتساب بلیت 2 هزار و 200 تومانی، حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر برای تماشای این فیلم در سینماها بلیت خریدند.

موفقیت در جشنواره: «مرد عوضی» در جشنواره فجر هفدهم حضور نداشت. سازندگان فیلم از لغو قانون صدور پروانه نمایش به شرط حضور در جشنواره فجر، بیشترین بهره را بردند. مرد عوضی در سکوت خبری تولید شد، قید حضور در جشنواره را زد و مستقیم به اکران عمومی رسید. این فیلم اما در جشن خانه سینما بسیار مورد توجه قرار گرفت و هشت رشته نامزد دریافت تندیس شد. نهایتا پرویز پرستویی و زهره مجابی برای بازی در این فیلم تندیس گرفتند.

دلایل پرفروش شدن: «مرد عوضی» یک کمدی درباره مردی دوزنه بود. مردی که از قضا به خاطر یک تصادف و عمل پیوند مغز، مجبور شده بود به پدیده‌ی دو همسری تن بدهد. این موقعیت کمدی، وضعیت جذابی را در فیلم رقم زد. آن زمان تعداد فیلم‌ها با موضوع مرد دو زنه زیاد نبود و این مسئله هنوز برای خیلی‌ها جزو موارد ممنوعه در سینما به جساب می‌آمد. همان موقع هم فیلم مخالف‌های زیادی داشت. بخش مهمی از موفقیت فیلم به همین شوخی‌های کنایه‌آمیز آن ربط داشت.

♦ توکیو بدون توقف| سعید عالم‌زاده| 1382

میزان فروش: «توکیو بدون توقف» با فروش 725 میلیون تومانی در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی سال 82 قرار گرفت. در آن سال فیلم‌های «عروس خوش‌قدم»، «دنیا» و «دختر ایرونی» هم جزو فیلم‌های پرفروش بودند.

آمار تعداد مخاطب: با احتساب متوسط قیمت بلیت 500 تومانی، یک میلیون و 325 هزار نفر برای تماشای فیلم بلیت خریدند.

موفقیت در جشنواره: «توکیو بدون توقف» بدون حضور در جشنواره فیلم فجر راهی اکران عمومی شد.

دلایل پرفروش‌ شدن: بخش مهمی از بار پرفروش شدن فیلم روی دوش مهران مدیری بود. آن زمان با سریال «پاورچین» بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و درکل چهره‌ای محبوب بود. طبیعتا مخاطبان تمایل داشتند فیلمی با بازی او را روی پرده ببینند. این دومین حضور مدیری در سینما بعد از فیلم «دیدار» بود. داستان فیلم بسیار ساده بود و می‌شد آن را در فهرست کمدی‌های معمولی قرار داد و شاید اگر جز مدیری بازیگر دیگری در آن حضور پیدا می‌کرد، نصف این اقبال نصیبش نمی‌شد.

کما| آرش معیریان| 1383

میزان فروش: فیلم کما سال 1383 اکران شد و یک میلیارد و 100 میلیون تومان در آن زمان فروش داشت. «کما» در این سال موفق شد در فهرست فروش فیلم‌ها در صدر قرار بگیرد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1383 شود

آمار تعداد مخاطب: قیمت بلیت سینماها در سال 1383 ،900 تومان بود. با احتســاب این مبلغ، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر برای تماشای این فیلم به سینماها رفته‌اند.

دلایل پرفروش شدن: آن زمان محمدرضا گلزار و امین حیایی، هردو به اندازه کافی مورد توجه قرار داشــتند و در این فیلم زوج کمدی تشکیل دادند. از همان ابتدا می‌شد مطمئن بود چنین فیلمی با این بضاعت جزو آثار پرفروش سینما خواهد شد. در کنار آنها مهناز افشار هم ضلع دیگری از این موفقیت بود. فیلمنامه «کما» را پیمان معادی نوشته بود و شاید به همین دلیل هم به نسبت آثار بعدی معیریان، چند گامی رو به جلو قرار داشت. جنس شوخی‌ها کاملا حساب‌شده بود، نه به لودگی میزد و نه از جنسی بود که مخاطبان عام با آن ارتباط برقرار نکنند.

♦ چارچنگولی| سعید سهیلی| 1387

 

میزان فروش: فیلم «چهارچنگولی» توانست 1 میلیارد و 900 میلیون فروش داشته باشد. چارچنگولی در همان سال تولیدش اکران شد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

آمار تعداد مخاطب: قیمت بلیت سینماها در سال 1387 به طور متوسط هزار و 300 تومان بوده و حدود یک میلیون و 400 هزارنفر برای تماشای آن بلیت خریده‌اند.

دلایل پرفروش شدن: این فیلم با اقتباس از «چسبیده به تو» به کارگردانی بابی و پیتر فارلی ساخته شده بود و اثر قدرتمندی نبود. با این حال جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم جزو کمدین‌های محبوب آن زمان بودند و تضاد اعتقادی آنها و مجبور شدن به زندگی در کنار دیگری موقعیت بامزه‌ای را ایجاد کرده بود.

ادامه دارد

پست های مشابه :

جایگاه «بخارست» در قیاس با «انفرادی» و «دینامیت» در روزهای اول نمایش  جایگاه پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران در جدول پر مخاطب‌ها | تهدید «هزارپا» توسط «فسیل» چهار سال متقاضی اکران نوروزی هستم اما هربار جواب نه شنیدم همیشه پای «عطا» در میان است
برچسب ها: انفرادیبخارستدینامیت
پست قبلی

«کتونی زرنگی» فقط 13 درصد مخاطب دارد

پست‌ بعدی

تمام حرفه‌ای ؛ او یک آکتور است

پست‌ بعدی
تمام حرفه‌ای ؛ او یک آکتور است

تمام حرفه‌ای ؛ او یک آکتور است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی