پنجشنبه, فروردین 28, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

به بهانه انتخاب محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» به عنوان بهترین بازیگر اکران توسط مخاطبان | هیولا بیدار می‌شود

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
20 مهر 1402
در سینمای ایران
1
به بهانه انتخاب محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» به عنوان بهترین بازیگر اکران توسط مخاطبان | هیولا بیدار می‌شود

طرح از : طاهره خراسانی

«شکیب» با بازی محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم»، شخصیت درخشانی است که می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش حرف زد و صحفه‌ها در ستایشش نوشت؛ شخصیتی ساده و تنها که به خاطر دردها و رنج‌ها و بی‌توجهی‌ها رفته‌رفته در همراه با ایفای نقش هیتلر، در این دیکتاتور بزرگ استحاله می‌شود و دست به اقدامی بزرگ می‌زند. به بهانه اکران فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، نقش شکیب را بررسی می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نیوز، در نظرسنجی این هفته فیلم‌نیوز،محسن تنابنده برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» بیشترین میزان آرا را به دست آورد و بدون شک بخش مهمی از جذابیت این نقش به خاطر بازی درخشان این بازیگر است.

موقعیت کلی| معرفی «شکیب» از همین نامی که برای این شخصیت درنظر گرفته شده شروع می‌شود. شکیب، شکیبا، صبور، بدون کوچکترین چشم‌داشتی از زندگی. شکیب در این دنیا هیچ‌کس را ندارد. مادرش دوازده سال پیش فوت کرده و همسر و فرزندش را هم در زلزله از دست داده. حالا از ترس خانواده همسرش، تنها و آواره راهی شهر کوچک شمالی شده تا فقط روزهایش را به شب برساند. شکیب چیزی از کسی نمی‌‌خواهد و همین که جایی برای خواب و غذایی برای خوردن داشته باشد برایش کافی است. تنها حلقه‌ای که او را به زندگی وصل می‌کند، دختری ناشنوا و تنها است که گهگاه در یکی از خانه‌های پست اطراف شهر، به دیدارش می‌رود؛ دختری که خودش اسیر دست افرادی است که به وسیله او پول درمی‌آورند. شکیب کم‌حرف است، توانایی مخالفت ندارد و نمی‌تواند به درستی با دیگران وارد دیالوگ شود و از این جهت صدایش به جایی نمی‌رسد.

قبل از هیولا شدن| شکیب ابتدای فیلم به عنوان یک کارگر روزمزد معرفی می‌شود؛ کسی که برای دستمزدی ناچیز، ساعت‌ها در سرما و زیر باران، سخت کار می‌کند و مجبور است در پست‌ترین جا بخوابد و هر بی‌احترامی را تحمل کند. شکیب در حین کارگری برای ساخت صحنه‌ی اردوگاه‌های کار اجباری هیتلر در جنگ جهانی دوم، ناخواسته وارد ماجراهای ساخت فیلم می‌شود و به عنوان سیاهی‌لشکر، برای نقش یکی از یهودی‌های زندان‌های نازی جلوی دوربین می‌رود. همان‌طور که یهودی‌ها پس از روزها کارسخت و خوردن غذاهایی بی‌کیفیت و زندگی درمکان‌های غیربهداشتی، یک‌مرتبه بدون هیچ اطلاع قبلی، مجبور می‌شده‌اند لباس‌ از تن دربیاورند و به رفتن داخل اتاق‌های گاز تن دهند، شکیب هم برای روزی سیصدهزار تومان، مجبور است جایی تنگ و تاریک و نمور بخوابد و همراه سایر کارگران روزمزد، لباس از تن دربیاورد و بدون کوچکترین اعتراضی، تن به ایفای چنین نقشی دهد. هومن سیدی در «جنگ جهانی سوم»، درواقع قصد داشته زندگی یک کارگر روزمزد و نادیده انگاشته شدن حقوق شهروندی‌اش را در قیاس با زندگی زندانیان یهودی قرار دهد و شکیب هم به‌خوبی در این قالب قرار گرفته است.

درمسیر هیولا شدن| شکیب علاقه‌ای به بازیگر شدن ندارد و وقتی از او می‌خواهند برای نقش هیتلر تست گریم بدهد، مخالفت می‌کند. ازآنجایی که صدای شکیب هیچ‌وقت شنیده نمی‌شود، کسی حرفش را گوش نمی‌دهد. بدون توجه به خواست او ریش‌ها و موهایش را می‌تراشند و فقط یک سبیل هیتلری برایش می‌گذارند. وقتی هم که سبیلش را می‌تراشد، تهدیدش می‌کنند که دیگر حق دست بردن توی صورت خودش را ندارد. شکیب با پوشیدن لباس هیتلر از قالب آن کارگر روزمزد قبلی خارج می‌شود و بیش از پیش مورد احترام دیگران قرار می‌گیرد اما خودش هم خوب می‌داند که این احترام‌ها ربطی به هویت شکیب ندارد و فقط در جهت حفظ راکورد است. شکیب در اولین پلان در نقش هیتلر مقابل افرادی می‌ایستد که زن و همسرش را از او گرفته‌اند و به جای چک زدن توی گوش آنها به طرفشان شلیک می‌کند. این اولین قدم در راه استحاله شکیب به هیتلر اینجا رقم می‌خورد.

هیولای عاشق| در طول فیلم شکیب را به عنوان شخصیتی مغموم و تنها می‌شناسیم. فقط در مدت‌زمان کوتاهی که همراه دختر ناشنوا در ماکت خانه ویلایی هیتلر می‌ماند، زندگی‌اش رنگ دیگری دارد. گرچه اضطراب مانع از بروز احساسات واقعی می‌شود اما می‌توانیم حال خوش شکیب را موقع پیانو زدن، صبحانه خوردن و رقص به وقت دریافت چک بیست‌میلیونی درک کنیم. شب آخر وقتی شکیب همراه دختر کنار آتش می‌نشیند و به رویاهای او گوش می‌دهد، چهره‌اش با همیشه فرق دارد و می‌شود ردی از امید را در چهره‌اش دید؛ موقعیت عاطفی جذابی که مدت زمان زیادی ادامه ندارد.

وقتی هیولا شد | شکیب با  از دست دادن تنها حلقه اتصالش به زندگی، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. اشک می‌ریزد، انتحار می‌کند و بالاخره وقتی می‌بیند کسی برای غم او تره هم خرد نمی‌کند، سکوتش را می‌شکند و فریاد می‌کشد. گرچه فریادش به جایی نمی‌رسد چون یک کارگر روزمزد بی‌سواد است و به قول نصرتی زندگی سگی‌اش برای کسی اهمیتی ندارد. اینجاست که علاوه بر چهره و لباس، از روی خشم و عصیان در هیتلر استحاله می‌شود و دست به اقدام پایانی می‌زند و برای اولین بار به آنچه می‌خواهد می‌رسد. 

پست های مشابه :

جنگ جهانی سوم یک تریلر خوب و شفاف محسن تنابنده هیتلر شد رقابت «جنگ جهانی سوم» با آثار مطرح سینمای جهان در«پالم اسپرینگز» جنگ جهانی سوم را از شنبه روی پرده ببینید
برچسب ها: جنگ جهانی سوممحسن تنابندههومن سیدی
پست قبلی

برادران محمودی پس از موفقیت پوست شیر | «سقوط کابل» در انتظار پروانه نمایش

پست‌ بعدی

افشای راز توقیف یک فیلم کمدی بعد 17 سال | لطیفی: «توفیق اجباری» به خاطر «روز سوم» توقیف شد

پست‌ بعدی
افشای راز توقیف یک فیلم کمدی بعد 17 سال | لطیفی: «توفیق اجباری» به خاطر «روز سوم» توقیف شد

افشای راز توقیف یک فیلم کمدی بعد 17 سال | لطیفی: «توفیق اجباری» به خاطر «روز سوم» توقیف شد

دیدگاه‌ها 1

  1. حسنی می گوید:
    2 سال پیش

    خارجی ها در حال ساخت فیلم های از مشاهیر ایرانی هستند بنام خودشان ابن سینا. مولوی و.. درمیاورند
    هندی ها فیلم های شورآفرین وروحیه بخش. چینی ها رزمی . امریکایی قهرمانان دروغین .

    در ایران هم عده ای بیمارگونه
    یا همه اش بدبختی وسیاه نمایی میسازند. یا از حرمسراهای شاهان
    بعدش هم در جشنواره ها به همین بیماران جایزه هم میدهند
    حال مردم دیگه بهم میخورد از این فیلم های چندش جشنواره اجنبی پسند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی