جشنواره سی و هفتم
رضا میرکریمی در نشست خبری فیلمش:

هوش و استعداد حامد بهداد به کار «قصر شیرین» آمد

نشست خبری فیلم سینمایی «قصر شیرین» با حضور عوامل این فیلم و بازیگران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این نشست، رضا میرکریمی در مورد ایده اصلی ساخت این فیلم گفت: ایده اصلی این فیلم، پدری بود که بعد از مدت‌ها، دو فرزندش را ملاقات می‌کند در حالی که مادرشان فوت کرده است. این ایده قبل از فیلم دختر در ذهن من شکل گرفته بود و چند بار خیز برداشته بودم که آن را بنویسم اما بنابر دلایلی هر بار کنار گذاشته شد تا این که سال گذشته و با کمک محسن قرائی و محمد داودی، نوشتن فیلم‌نامه را به اتمام رساندیم.

در ادامه حامد بهداد، در مورد گویش خود گفت: باید بگویم که لهجه با گویش متفاوت است. نویسنده و کارگردان این فیلم از من خواستند که لهجه ترکی نداشته باشم.

به گزارش تسنیم میرکریمی در پاسخ به سوالی در مورد پایان باز چند فیلم اخیر خود بیان داشت: به نظرم این گونه نیست و نمی‌دانم باید چه می‌کردیم. در فیلم دختر، می‌بینیم که پدر به دختر می‌رسد و درکش می‌کند. در این فیلم نیز بهتر است که کالبد شکافی نکنم اما به نظرم این فیلم در بهترین نقطه تمام شد. دقیقا فیلم به جایی برمی‌گردد که آغاز شده است. ماجرای تصادفی که باعث خراب شدن زندگی آنان شده بود. اگر از این نقطه به بعد، فیلم ادامه پیدا می‌کرد، دیگر ارزشی نداشت.

او در مورد انتخاب بازیگران خود گفت: باید حقیقتی را بگویم و این است که حامد بهداد، انتخاب اول من نبود. قراری با بازیگر دیگری داشتم. البته این آرزو را داشتم که روزی با او کار کنم اما فکر می‌کردم که حامد مناسب این نقش نیست. مدتی را هم با آن بازیگر تصویربرداری داشتیم اما در نهایت نتوانستیم ادامه بدهیم. خدا را شکر می‌کنم که دانش من این قدر نبود که او را از ابتدا انتخاب کنم اما در جریان فیلم به ارزش‌ها و هنر او پی ببرم. هوش و استعداد او به کار فیلم آمد. شخصیت جلال نقش بسیار بزرگی را در فیلم بر عهده دارد. او باید مسیری را از ابتدا تا انتها طی کند که بسیار مهم است.

در مورد بازیگران کودک این فیلم نیز باید بگویم که ما فراخوان داده بودیم و افراد زیادی برای تست آمدند اما در نهایت نیوشا و یونا انتخاب شدند. من شنیدم که این دو قبلا در فیلم دیگری نیز بازی کرده بودند. باید به کارگردان آن فیلم نیز تبریک بگویم که با انتخاب آنان، استعدادشان را شناسایی کرد. من تاکنون با خردسالان و بازیگران تازه کار زیادی کار کرده ام اما باید بگویم که رفتارم با آنان شبیه به بزرگسالان و بازیگران حرفه‌ای بود. آنان به خوبی خواسته من را می‌فهمیدند و می‌توانستم مستقیم با آنان حرف بزنم.

رضا میرکریمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه هزینه ساخت این فیلم با کار دیگر او، «ما همه با هم هستیم»، گفت: پاس گل بسیار خوبی به من دادید. یک سال است که در مورد فضاسازی‌هایی که در مورد فیلم ما همه با هم هستیم، سکوت کردم اما باید بگویم که قصه اصلا این‌گونه نیست که می‌گفتند. قصه این‌گونه است که یک جریان محدود، 10-15 سال است که سینما را در اختیار خود گرفته است و با ساختن فیلم های سخیف و در اختیار گرفتن چرخه اکران کار می‌کند. آنان هر زمان که فکر می‌کنند که خطری آنان را تهدید می‌کنند، با تهمت زدن سعی می‌کنند تا آن روند را متوقف کنند. فیلم همه ما با هم هستیم هنوز اکران نشده است اما می‌بینید که چه فیلم متفاوتی در حوزه کمدی است و چه تفاوت‌های بسیار زیادی با فیلم‌هایی که با شوخی‌های غیراخلاقی کاسبی می‌کنند، دارد. ما در این فیلم، دستمزدی بالاتر از عرف ندادیم و اصلا حرفی از دستمزد نجومی نیست.

محسن قرائی، نویسنده این فیلم گفت: فیلم‌نامه این فیلم، مبتنی بر خرده پی‌رنگ است و براساس جزئیات جلو می‌رود. ما به صورت صریح نمی‌خواستیم داستان بگوییم و باید یک سری جزئیات را به او منتقل کنیم تا داستان را بفهمد، بنابراین به اندکی زمان احتاج داشتیم. در این مدت، اطلاعات زیادی به مخاطب می‌دادیم که باید داده می‌شد.

میرکریمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این فیلم دغدغه اجتماعی ندارد، گفت: خانواده و توجه به ارزش‌های خانواده مهم‌ترین دغدغه اجتماعی امروز ما است و این مساله دغدغه کمی نیست.

محسن قرائی‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پدر این فرزندان به بچه‌ها نزدیک نشده است، گفت: نکته اصلی که باعث می‌شود پدر دوست نداشته باشد، بچه ها را ببینید این است که تصور می‌کند، حضور او روند زندگی‌شان را بر هم می‌ریزد. دلیل دیگر احساس عذاب وجدانی است که در او وجود دارد. چرا که می‌بیند دنیای آنان با دنیای او کاملا متفاوت است. او می‌بینید که حضور پدر، زندگی شان را بر هم می‌یزد و به همین دلیل تلاش می‌کند تا بیرون بیاید.

میرکریمی توضیحاتی را در مورد لوکیشن این فیلم داد و گفت: در ابتدا قرار بود که این فیلم را در شمال بگیرم. یک تصادف کاملا اتفاقی به یاسوج داشتم و مسیر من عوض شد. وقتی آن جا را دیدم متوجه شدم که ارتباط زیادی بین جغرافیا و قصه ما وجود دارد. درخت‌ها، طبیعت وحشی و آفتاب تیز آن به فضاسازی داستان بسیار کمک می‌کرد.

کارگردان قصر شیرین در پایان این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر فمنیستی بودن فیلم‌هایش گفت: نمی‌فهمم تعریف دقیق شما از فمنیسم چیست. من به یک موقعیت انسانی پرداختم و برخلاف دیدگاه‌های شما، مردهای فیلمم را بسیار دوست دارم. واقعا این گونه نیست و برای مثال در زیر نور ماه، فمنیست کجاست؟ این موضوع در دیگر فیلم‌هایم نیز وجود دارد.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید